BMW heeft vandaag de 6 Reeks GT officieel onthuld. De bijzonder vormgegeven 5 Reeks GT krijgt dus een opvolger, al is het uiterlijk net wat minder omstreden.
Gisteren konden we jullie in primeur de eerste
foto's van de 640i tonen. Geen 540i dus want de grootste Gran Turismo van BMW behoort voortaan tot de 6 Reeks familie. Het basisprincipe blijft echter wel hetzelfde. Dit is namelijk de nieuwe
5 Reeks, maar dan met meer ruimte achterin. Dankzij de gewijzigde afmetingen oogt de 6 Reeks GT wel een stuk beter dan zijn voorganger. Concreet neemt de lengte toe met 8,7 centimeter tot 5,09 meter en de wielbasis bedraagt 3,07 meter. De hoogte neemt dan weer af met 2,1 centimeter tot 1,54 meter. Enkel de breedte blijft stabiel op 1,90 meter. Het nieuwe platform zorgt voor een daling van het gewicht met 150 killogram. De kofferruimte is goed voor 610 liter aan bagage, liefst 110 liter meer dan bij de 5 Reeks GT. Het elektronisch neerleggen van de drie achterzetels zorgt voor een totale beschikbare bagageruimte van 1800 liter. Bovendien zal het in- en uitladen een stuk makkelijker verlopen dankzij de verlaagde tildrempel en laadvloer.
Voorlopig biedt BMW de keuze uit drie motoren. De 630i wordt aangedreven door een 2.0 liter viercilinder met 258 pk en 400 Nm. De 640i krijgt een 3.0 liter zescilinder onder de kap met 340 pk en 450 Nm. Dieselrijders zijn aangewezen op de 630d met 265 pk en 620 Nm. Beide zescilinders zijn optioneel verkrijgbaar met xDrive vierwielaandrijving, schakelen gebeurt bij alle versies met een 8-traps automaat.
Het beursdebuut van de 6 Reeks GT laat nog even op zich wachten, meer bepaald tot de IAA van Frankfurt in september. Nog eens twee maanden later staat de wagen in de showrooms.