Dit is de nieuwe BMW X7

Het aantal SUV’s in het gamma van de BMW is de laatste jaren sterk gegroeid, maar een echt topmodel boven de X5 ontbrak nog. Vandaag komt daar met de onthulling van de X7 eindelijk verandering in.
Auteur: Stijn | 17-10-2018
Dertien jaar lang was de X5 de grootste SUV bij BMW, maar nu komt er dus een nieuw topmodel bij. De X7 is 5,151 meter lang, exact 2 meter breed en 1,805 meter hoog. De wielbasis bedraagt 3,105 meter. De opvallende voorzijde van de Concept X7 heeft het productiestadium duidelijk gehaald. Verder krijgt de SUV grote ramen, een hoge bodemvrijheid, een lange daklijn en een tweedelige kofferklep. Led-koplampen zijn standaard, exemplaren met lasertechnologie zijn verkrijgbaar als optie. De velgen starten bij 20-inch, maar via de optielijst zijn ook 21- en 22-inch lichtmetalen velgen mogelijk.

Als grootste en meest luxueuze SUV van BMW beschikt de X7 uiteraard over een digitaal instrumentarium en infotainmentsysteem met twee 12,3-inch schermen. Zeven zitplaatsen zijn standaard, maar de middelste zetelrij kan optioneel vervangen worden door twee individuele comfortzetels. De derde rij komt compleet met armsteunen, bekerhouders en usb-poorten. Alle zetels zijn elektrisch verstelbaar en de beschikbare kofferruimte varieert van 326 tot 2.120 liter.

BMW levert de X7 met één 3.0 zes-in-lijn dieselmotor die weliswaar in twee gedaanten op de markt komt. De xDrive30d haalt 265 pk en 620 Nm uit het blok terwijl de M50d, de topper in het X7-gamma, over 400 pk en 760 Nm beschikt. Dat leidt bij die laatste tot een sprint van 0 naar 100 km/h in amper 5,4 seconden en een topsnelheid van 250 km/h. Een extra reden om de M50d te overwegen is het standaard M Sport differentieel.

Benzinerijders krijgen eveneens een 3.0 zes-in-lijn voorgeschoteld die enkel als xDrive40i op de markt verschijnt met 340 pk en 450 Nm. Schakelen gebeurt steeds via een 8-traps automaat.

Aanwezige rijhulpsystemen zijn onder meer Active Cruise Control met Stop & Go functie, Lane Change Warning, Lane Departure Warning, Crossing traffic warning, wrong-way warning en de laatste nieuwe generatie van BMW’s head-up display. Een interessante optie is het xOffroad Pack waarmee de bestuurder de rijmodi xSand, xGravel, xRock en xSnow kan selecteren.

De marktlancering van de X7 volgt in maart 2019. Prijzen worden later nog bekendgemaakt.


Recent BMW nieuws

Stagiairs bij BMW bouwen X7 Pick-up

Stagiairs bij BMW bouwen X7 Pick-up

BMW is ondertussen in zowat alle niches actief, maar een segment waar het merk zich nog niet aan waagt zijn de pick-ups. Daar komt vandaag heel even verandering in met de BMW X7 ...
BMW stelt nieuwe X6 voor

BMW stelt nieuwe X6 voor

Na een carrière van amper vijf jaar wordt de huidige BMW X6 met pensioen gestuurd. Liefhebbers van een full-size SUV Coupé hoeven echter niet te treuren want BMW presenteert meteen al een nieuwe ...
Officieel: BMW 8 Reeks Gran Coupé

Officieel: BMW 8 Reeks Gran Coupé

De BMW 8 Reeks bestaat sinds vorig jaar als coupé en cabrio, maar mensen die een opvolger voor de 6 Reeks Gran Coupé zochten konden even niet bij het merk terecht. Daar komt nu verandering in met ...
Nieuwe BMW 3 Reeks Touring officieel voorgesteld

Nieuwe BMW 3 Reeks Touring officieel voorgesteld

Acht maanden geleden ging het doek van de BMW 3 Reeks Berline. Een nette sedan, maar in België zal het toch vooral storm lopen voor de 3 Reeks Touring en die beleeft vandaag zijn ...
Officieel: nieuwe BMW M8 Coupé en Cabrio

Officieel: nieuwe BMW M8 Coupé en Cabrio

Het stond in de sterren geschreven dat M GmbH de BMW 8-Reeks onder handen zou nemen. Vandaag is het eindelijk zover en krijgen we zowel de M8 Coupé als M8 Cabrio te zien. Bovendien lanceert BMW ...
Opgefriste BMW X1 verschijnt ook als plug-in hybride

Opgefriste BMW X1 verschijnt ook als plug-in hybride

In 2015 lanceerde BMW de tweede generatie van de X1. De compacte SUV heeft het merk bepaald geen windeieren gelegd. Een kleine opfrisbeurt moet de verkopen ook de komende jaren op peil ...