Een blik op de toekomst tijdens de BMW Innovation Days
Hoe zullen onze wagens binnen twintig jaar aangedreven worden? Gaan we met z’n allen in elektrische wagens zoals de Tesla Model S rondtoeren, worden het wagens op zonne-energie of hebben we waterstof misschien te vroeg afgeschreven? BMW licht alvast een tipje van de sluier op tijdens de jaarlijkse Innovation Days van het merk.
Auteur: Stijn | 02-07-2015
Waterstof blijkt in geen geval afgeschreven te zijn. Zo had Toyota enkele maanden geleden een mooie primeur beet door als eerste automerk een waterstofauto in productie te nemen (de Mirai), en deze ochtend stelde BMW plots een i8 op waterstof voor. De Duitsers toonden enkele jaren geleden al verschillende 7 Reeksen op waterstof, maar het project belandde uiteindelijk in de koelkast. In 2012 werd de ontwikkeling van een wagen op waterstof hervat met deze verbouwde i8 als resultaat.
Voor diegenen die nog niet vertrouwd zijn met de werking van een wagen op waterstof: onder de motorkap van de wagen zit een brandstofcel die waterstof en zuurstof omzet in elektriciteit. Het enige wat uit de uitlaatpijpen komt is water.
Naast de brandstofcel beschikt de i8 ook over een elektromotor van 231 pk die de achterwielen aandrijft. BMW experimenteerde niet alleen met een andere aandrijflijn, het gaf de i8 meteen ook een andere look om de luchtweerstand te verkleinen en voldoende zuurstof tot bij de motor te brengen.
Voorlopig hoeven we nog geen productieversie van de i8 op waterstof te verwachten, die zou pas voor volgend decennium op de planning staan. Wel zit er binnenkort een 2 Reeks Active Tourer PHEV aan te komen die een driecilinder met 136 pk combineert met een elektromotor die de achterwielen aandrijft. Puur elektrisch rijden zal mogelijk zijn over een afstand van maximaal 36 km. Het gemiddeld verbruik bedraagt slechts 2,0 l/100 km en de CO2-uitstoot blijft beperkt tot 50 g/km.