Renault Talisman moet Laguna doen vergeten

Na drie generaties is het over en uit voor de Laguna. Dat betekent echter niet dat Renault het D-segment zomaar opgeeft. De Laguna wordt namelijk opgevolgd door de Talisman. Gaat die wel eindelijk potten breken?
Auteur: Stijn | 06-07-2015
Franse wagens en het D-segment, het blijft een moeilijke combinatie. De Laguna beleefde wel enkele mooie jaren, maar echt doorbreken deed het model nooit. Dat kwam niet alleen door een heleboel technische problemen bij de tweede generatie, ook het design van de laatste generatie zit daar voor iets tussen.

Maar goed, over naar de Talisman. De berline is 4,85 meter lang, 1,87 meter breed en 1,46 meter hoog en heeft een wielbasis van 2,81 meter. Zijn voornaamste concurrenten worden wagens als de recent vernieuwde Volkswagen Passat en Ford Mondeo. Renault heeft dan ook zijn uiterste best gedaan om het comfort en de afwerking naar een hoger niveau te tillen. Alles begint bij het nieuw ontwikkelde platform wat een gewichtsverlies van zo’n 200 kg oplevert ten opzichte van de Laguna. Het rijgedrag is volledig zelf in te stellen, al zijn er ook vier vaste standen: Eco, Comfort, Neutraal en Sport. Verder zorgt Renault voor elektrisch verstelbare zetels met massagefunctie, een audiosysteem van Bose, een R Link-2 infotainmentsysteem. Het 4Control onderstel maakt vierwielbesturing mogelijk.

Renault biedt de Talisman voorlopig aan met een 1.6 liter TCe benzinemotor, leverbaar als versie met 150 pk of 200 pk. Ook de dieselmotoren hebben een cilinderinhoud van 1.6 liter. De dCi is beschikbaar met 110, 130 en 160 pk. Alle benzinemotoren worden net als de dCi 160 standaard gecombineerd met een 7-traps EDC-automaat.

Net als bij de Espace biedt Renault een luxueuze "Initiale Paris" versie aan. Die beschikt onder meer over bekleding van nappaleer, gelaagde zijruiten, speciale vloermatten en de nodige logo’s. Verder is de lakkleur "Noir Améthyste" exclusief voorbehouden voor de Talisman Initiale Paris.

Begin 2016 komt de Talisman op de markt. Mocht je je afvragen waar de Estate blijft: die bewaart Renault nog even in de koelkast tot het autosalon van Frankfurt in september.

Recent Renault nieuws

Nieuwe Renault Megane R.S. Trophy-R pakt record op Nürburgring

Nieuwe Renault Megane R.S. Trophy-R pakt record op Nürburgring

Met de Megane R.S. Trophy heeft Renault een ware hot hatch in de aanbieding met 300 pk. Op basis van die versie heeft Renault Sport nu een R.S. Trophy-R ontwikkeld die meteen al een record te pakken ...
Nieuwe Renault Captur officieel onthuld

Nieuwe Renault Captur officieel onthuld

Eén van de grootste succesverhalen bij Renault van de afgelopen jaren is de Captur, een crossover gebaseerd op de Clio. Aangezien die laatste aan een nieuwe generatie toe is, lanceert Renault ook ...
Tweede generatie Renault Zoe officieel voorgesteld

Tweede generatie Renault Zoe officieel voorgesteld

Renault had met de Zoe zeven jaar lang het rijk voor zich alleen in het segment van betaalbare elektrische wagens, maar vanaf 2020 komen er heel wat alternatieven op de markt zoals de Peugeot e-208 ...
Renault Koleos krijgt subtiele facelift en nieuwe motoren

Renault Koleos krijgt subtiele facelift en nieuwe motoren

De Renault Koleos is in Europa nog maar twee jaar op de markt, maar toch krijgt de grootste SUV van het merk in 2019 al een opfrisbeurt. Vooral op motorisch vlak is er nieuws te ...
Nieuwe Renault Clio: herkenbaar en toch heel anders

Nieuwe Renault Clio: herkenbaar en toch heel anders

Renault heeft vandaag het doek gehaald van de nieuwe Clio. De vijfde generatie van de Franse B-segmenter behoudt het kenmerkende koetswerkdesign van zijn voorganger, maar wordt binnenin helemaal ...
Facelift voor Renault Twingo

Facelift voor Renault Twingo

Renault heeft hoog ingezet met de huidige Twingo, maar de guitige stadswagen kon de hoge verwachtingen niet echt inlossen. Voor een geheel nieuwe generatie is het na vier jaar nog te vroeg, maar de ...