Porsche toont vernieuwde 911 Carrera en Carrera S

Porsche heeft nog maar net de 911 GT3 RS onthuld, maar begint nu al met het faceliften van de basisversies. De 911 Carrera en Carrera S bijten de spits af.
Auteur: Stijn | 07-09-2015
Exact een half jaar na de officiële onthulling van de 911 GT3 RS denkt Porsche al aan een opfrisbeurt voor de huidige generatie 911. Visueel verandert er weinig. We zien nieuwe lichtunits, andere deurgrepen en verticale lamellen voor het rooster over de motorkap. Binnenin is er een nieuw infotainmentsysteem met WiFi en ondersteuning voor Apple CarPlay. Het Porsche Communication Management komt standaard met online navigatie, Google Earth en Streetview.

Het echte nieuws speelt zich af onder de motorkap. Zoals verwacht is het over en uit voor het oude atmosferische blok. Zowel de 911 Carrera als de Carrera S beschikken voortaan over een 3.0 liter zescilinder boxermotor met twee turbo’s. In de Carrera levert die 370 pk en 450 Nm, goed voor een sprint van 0 naar 100 km/h in 4,2 seconden en een nieuwe topsnelheid van 295 km/h. De Carrera S doet het nog iets beter met 420 pk en 500 Nm, wat een sprinttijd van 3,9 seconden oplevert en een topsnelheid van 308 km/h. Interessant nieuws voor de liefhebbers van rondetijden: de Carrera zou een rondje Nürburgring (Nordschleife) geklaard hebben in 7:30 minuten, een verbetering van 10 seconden.

Het grote voordeel van de nieuwe turbomotor zijn de verbruikcijfers. Porsche claimt een gemiddeld verbruik van 7,4 l/100 km voor de Carrera (met PDK) en 7,7 l/100 km voor de Carrera S (met PDK), waarmee beide versies zo’n 12 procent zuiniger worden dan voorheen.

Op technisch gebied is het Sport Chrono Pakket aangepast. 911-rijders kunnen via een knop op het stuur kiezen uit vier rijmodi: Normal, Sport, Sport Plus of Individual. Onder meer de schakeltijden, gasrespons en sterkte van het uitlaatgeluid kunnen hiermee aangepast worden. Ook het Porsche Active Suspension Management (PASM) systeem krijgt een opfrisbeurt. Het onderstel ligt nu 10 mm lager en er zijn betere schokdempers. Tenslotte krijgen de Carrera en Carrera S een actieve achteras wat zorgt voor een kleinere draaicirkel (-0,5 m).

Volgende week zijn de vernieuwde Porsche Carrera en Carrera S te vinden op het autosalon van Frankfurt.

Recent Porsche nieuws

Elektrische Porsche Taycan Turbo en Turbo S officieel voorgesteld

Elektrische Porsche Taycan Turbo en Turbo S officieel voorgesteld

Vandaag stond bij Porsche één van de belangrijkste onthullingen van dit decennium op het programma. Dit zijn de elektrische Porsche Taycan Turbo en Turbo ...
Officieel: Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid met 680 pk

Officieel: Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid met 680 pk

Porsche pakt vandaag uit met twee premières in de vorm van de Cayenne Turbo S E-Hybrid en gelijknamige Cayenne Coupé. Beide plug-in hybrides zijn meteen de krachtigste versies van de Cayenne ...
Officieel: Porsche 718 Cayman GT4 en Boxster Spyder met zescilinder

Officieel: Porsche 718 Cayman GT4 en Boxster Spyder met zescilinder

Porsche heeft het doek gehaald van de 718 Cayman GT4 en Boxster Spyder, twee nieuwe topmodellen met zowaar een gloednieuwe, atmosferische 4.0 zescilinder boxermotor en een ...
Officieel: nieuwe Porsche Cayenne S Coupé

Officieel: nieuwe Porsche Cayenne S Coupé

Amper acht weken geleden kon de wereld kennismaken met de Porsche Cayenne Coupé. Klanten konden kiezen uit de standaardversie en een 550 pk sterke Turbo. Vandaag wordt het gamma verder opgevuld met ...
Exclusieve Porsche 911 Speedster beleeft debuut in New York

Exclusieve Porsche 911 Speedster beleeft debuut in New York

Vorig jaar toonde Porsche niet één maar twee concepts voor een nieuwe 911 Speedster op basis van de 991.2-generatie. Hoewel we ondertussen al kennismaakten met de nieuwe 992-generatie van de 911 ...
Dit is de nieuwe Porsche Cayenne Coupé

Dit is de nieuwe Porsche Cayenne Coupé

Tegenwoordig tel je als premiummerk niet meer mee zonder een Coupé-SUV in het gamma. Ook Porsche gaat nu overstag en presenteert de Cayenne ...