Donkervoort D8 GTO-RS is lichtste en snelste GTO ooit
Het is lekker druk bij het Nederlandse Donkervoort. Nog geen maand na de onthulling van de D8 GTO-S komt het merk alweer met een nieuwe versie op de proppen. Maak kennis met de D8 GTO-RS, de lichtste en snelste GTO ooit gebouwd.
Auteur: Stijn | 04-05-2016
Donkervoort gaat dit jaar drie nieuwe edities van de D8 GTO lanceren. Elke editie krijgt zijn eigen specialiteit. Zo is de reeds voorgestelde
GTO-S gericht op comfort en op die manier uiterst geschikt voor lange afstanden. De vandaag onthulde GTO-RS wordt dan weer dé ultieme D8 GTO. Volgens Donkervoort kan deze editie bekeken worden als de opvolger voor de RS waarmee het merk in 2004 en 2006 het ronderecord op de Nürburgring Nordschleife al op hun naam schreef. Ten opzichte van de eerdere D8 GTO’s is de aerodynamica van de wagen verder geoptimaliseerd en oogt het front nog een stuk agressiever.
Ook op technisch vlak heeft Donkervoort alles uit de kast gehaald. Zo krijgt de D8 GTO-RS een nieuwe wielophanging waardoor de wagen wat breder spoort. Dat heeft onder andere positieve gevolgen voor de grip op de vooras. Verder gaat het acceleratievermogen van de 2.5 liter TFSI motor er op vooruit en beschikt de D8 GTO-RS over enkele "rondetijden-verbeterende" functies waaronder launch control. Een nieuw remsysteem brengt de wagen weer tot stilstand. Concrete prestatiecijfers krijgen we jammer genoeg nog niet te horen.
De oplage van de D8 GTO-RS blijft beperkt tot 40 stuks. Wie nog een exemplaar wil aanschaffen wacht best niet te lang want het merk meldt trots dat het tijdens de voorverkoop al 21 bestellingen mocht noteren. De vanafprijs bedraagt 151.713 euro exclusief belastingen.