Ondertussen bouwt het merk verschillende varianten van de D8 GTO. Zo maakten we al kennis met de D8 GTO-S en D8 GTO-RS en daar komt nu de D8 GTO-40 bij. Het jubileummodel is de lichtste GTO ooit dankzij het gebruik van EX-CORE, Donkervoort’s gepatenteerde koolstofvezeltechnologie die de koolstof componenten nog sterker en lichter maakt.
De basis van elke D8 GTO wordt gevormd door een stalen buizen chassis. Speciaal voor de GTO-40 ging Donkervoort een samenwerking aan met Tata Steel waardoor de torsiestijfheid van het chassis met 15 procent is toegenomen en het totaalgewicht verder is gereduceerd.
Donkervoort heeft ook het ontwerp herbekeken. De focus lag op het vergroten van de downforce en verbeteren van de aerodynamica. De D8 GTO-40 krijgt daarom geïntegreerde voorste spoilers en een diffuser. Extra luchtinlaten in de neus, bumper en achterspatborden zorgen verder voor extra koeling van de aandrijflijn, remmen en achterwielen.
Het resultaat van alle inspanningen van Donkervoort is een D8 GTO-40 die nog 678 kilogram weegt ofwel 22 kilogram minder dan de D8 GTO uit 2011. Een sprint van 0 naar 200 km/h lukt in een waanzinnige 7,7 seconden, maar de GTO-40 is meer dan enkel snel. Zo installeert Donkervoort optioneel een lichtgewicht airconditioning, een nieuw uitlaatsysteem met comfortabel of 'racy' geluid en koolstofvezel velgen.
Donkervoort bouwt de komende tijd precies 40 exemplaren van de D8 GTO-40. Liefhebbers wachten best niet te lang om hun bestelling te plaatsen want in voorverkoop hebben al meer dan twintig exemplaren een nieuwe eigenaar gevonden. De vanafprijs bedraagt 159.600 euro.