Donkervoort viert 40-jarig jubileum met D8 GTO-40

Donkervoort viert dit jaar zijn 40-jarig jubileum. Dat vraagt uiteraard om een exclusief feestmodel en die komt er in de vorm van de D8 GTO-40.
Auteur: Stijn | 15-05-2018
In 1978 schroefde Joop Donkervoort de S7 in elkaar en zo was de geboorte van zijn eigen automerk een feit. De Nederlander had toen waarschijnlijk zelf niet durven dromen dat Donkervoort in de volgende decennia zou uitgroeien tot een internationale speler van extreme, lichtgewicht sportwagens die al verschillende records op hun naam schreven.

Ondertussen bouwt het merk verschillende varianten van de D8 GTO. Zo maakten we al kennis met de D8 GTO-S en D8 GTO-RS en daar komt nu de D8 GTO-40 bij. Het jubileummodel is de lichtste GTO ooit dankzij het gebruik van EX-CORE, Donkervoort’s gepatenteerde koolstofvezeltechnologie die de koolstof componenten nog sterker en lichter maakt.

De basis van elke D8 GTO wordt gevormd door een stalen buizen chassis. Speciaal voor de GTO-40 ging Donkervoort een samenwerking aan met Tata Steel waardoor de torsiestijfheid van het chassis met 15 procent is toegenomen en het totaalgewicht verder is gereduceerd.

Donkervoort heeft ook het ontwerp herbekeken. De focus lag op het vergroten van de downforce en verbeteren van de aerodynamica. De D8 GTO-40 krijgt daarom geïntegreerde voorste spoilers en een diffuser. Extra luchtinlaten in de neus, bumper en achterspatborden zorgen verder voor extra koeling van de aandrijflijn, remmen en achterwielen.

Het resultaat van alle inspanningen van Donkervoort is een D8 GTO-40 die nog 678 kilogram weegt ofwel 22 kilogram minder dan de D8 GTO uit 2011. Een sprint van 0 naar 200 km/h lukt in een waanzinnige 7,7 seconden, maar de GTO-40 is meer dan enkel snel. Zo installeert Donkervoort optioneel een lichtgewicht airconditioning, een nieuw uitlaatsysteem met comfortabel of 'racy' geluid en koolstofvezel velgen.

Donkervoort bouwt de komende tijd precies 40 exemplaren van de D8 GTO-40. Liefhebbers wachten best niet te lang om hun bestelling te plaatsen want in voorverkoop hebben al meer dan twintig exemplaren een nieuwe eigenaar gevonden. De vanafprijs bedraagt 159.600 euro.


Recent Donkervoort nieuws

Donkervoort eert oprichter met D8 GTO-JD70

Donkervoort eert oprichter met D8 GTO-JD70

Joop Donkervoort, de oprichter van het gelijknamige sportwagenmerk werd deze maand 70 jaar. Dat wordt passend gevierd met de nieuwe Donkervoort D8 ...
Allereerste Donkervoort D8 GTO RS in België gaat naar Tom Boonen

Allereerste Donkervoort D8 GTO RS in België gaat naar Tom Boonen

Tom Boonen heeft zijn wagenpark opnieuw uitgebreid. De ex-wielrenner is namelijk recent de trotse eigenaar geworden van de allereerste Donkervoort D8 GTO RS in ...
Groei van Donkervoort zet zich door: nieuwe dealer en servicepunt in België

Groei van Donkervoort zet zich door: nieuwe dealer en servicepunt in België

Donkervoort timmert de laatste jaren flink aan de weg in Europa. Om de groei de komende jaren verder te verzekeren is er nood aan extra dealers en servicepunten, zo ook in ...
Eerste Donkervoort D8 GTO RS Bare Naked Carbon Edition verlaat fabriek

Eerste Donkervoort D8 GTO RS Bare Naked Carbon Edition verlaat fabriek

Bij Donkervoort wordt op dit ogenblik de D8 GTO RS in elkaar geschroefd. De eerste twintig exemplaren zijn ondertussen geleverd aan de klanten. Recent verliet ook de eerste D8 GTO RS Bare Naked ...
Donkervoort onthult Bare Naked Carbon Edition and Race Edition van D8 GTO-RS

Donkervoort onthult Bare Naked Carbon Edition and Race Edition van D8 GTO-RS

Begin mei onthulde Donkervoort de D8 GTO-RS. Oorspronkelijk was het plan om veertig exemplaren in elkaar te schroeven. Het orderboek van het Nederlandse bedrijf raakte echter zo snel gevuld dat het ...
Donkervoort D8 GTO-RS is lichtste en snelste GTO ooit

Donkervoort D8 GTO-RS is lichtste en snelste GTO ooit

Het is lekker druk bij het Nederlandse Donkervoort. Nog geen maand na de onthulling van de D8 GTO-S komt het merk alweer met een nieuwe versie op de proppen. Maak kennis met de D8 GTO-RS, de lichtste ...