Wie had ooit kunnen denken dat Red Bull een eigen supercar zou lanceren? Toch is dat precies waarmee de producent van de wereldbekende energiedrank zich al enkele maanden bezig houdt, weliswaar in samenwerking met Aston Martin. Zie hier de AM-RB 001.
Het idee om een eigen supercar te ontwikkelen vond zijn oorsprong bij Adrian Newey, de huidige Chief Technical Officer bij Red Bull Racing:
"
I've long harbored the desire to design a road car. The formation of Red Bull Advanced Technologies brought me a step closer to realising that ambition, but I believed we should work with an automotive manufacturer. Aston Martin was at the top of my list. The synergy between Red Bull Racing and Aston Martin is clear. I knew Red Bull Racing had the ability to handle the pure performance aspects, but Aston Martin’s experience of making beautiful, fast and comfortable GT cars is of great benefit to the project. I’ve always been adamant that the AM-RB 001 should be a true road car that’s also capable of extreme performance on track, and this means it really has to be a car of two characters. That’s the secret we’re trying to put into this car - the technology that allows it to be docile and comfortable, but with immense outright capabilities."
Zo gezegd, zo gedaan. De AM-RB 001 staat op een koolstofvezel chassis en biedt plaats voor twee personen. De aandrijflijn bestaat uit een nieuwe V12 middenmotor. Turbo’s blijven achterwege, Aston Martin en Red Bull houden het op een lekker ouderwets atmosferisch blok. De versnellingsbak werd door Red Bull Racing ontwikkeld en ook voor het optimaliseren van de downforce is het F1-team verantwoordelijk. Aston Martin hield zich dan weer bezig met het ontwerp van de supercar. De precieze specificaties van de aandrijflijn blijven voorlopig nog een goed bewaard geheim, wel wordt een pk-gewichtsverhouding van 1:1 beloofd. Red Bull geeft nu dus ook je supercar vleugels...
In tegenstelling tot de wagen zelf spreekt de naam AM-RB 001 niet echt tot de verbeelding. Gelukkig gaat het om een voorlopige codenaam. Het definitieve naamplaatje krijgen we later te horen. Wat we wel al weten, is dat de supercar bij Aston Martin in Gaydon gebouwd zal worden en de oplage beperkt blijft tot maximaal 150 stuks. Wel wordt er nog druk gewerkt aan een circuitversie die zelfs de huidige LMP1 wagens het vuur aan de schenen moet kunnen leggen. Hiervan zullen uiteindelijk 25 exemplaren de fabriek verlaten.
Wie hoopt om nog snel een order te plaatsen is eraan voor de moeite. Ondanks het prijskaartje van 2 à 3 miljoen pond hebben Aston Martin en Red Bull hebben naar het schijnt al de keuze uit meer dan 200 geïnteresseerden. Goede klanten die eerder al een One-77 en/of
Vulcan kochten, krijgen uiteraard voorrang.