Skoda heeft zoals beloofd de Kodiaq voorgesteld in Berlijn. Dit is de SUV waarmee het merk de strijd wil aangaan met de Tiguans en Kuga’s van deze wereld.
De opvallende Yeti even buiten beschouwing gelaten is dit Skoda’s eerste serieuze poging om door te breken in het segment van de middelgrote SUV’s. Het recept is als vanouds veel ruimte voor een schappelijke prijs. De Kodiaq maakt net als de
Tiguan gebruik van het MQB-platform, maar is met zijn 2,791 meter lange wielbasis en totale lengte van 4,70 meter wel een stuk langer.
De kofferruimte biedt plaats voor 720 liter aan bagage als je kiest voor de vijfzits-versie. Skoda biedt de Kodiaq echter ook als zevenzitter aan waarna nog 270 liter bagageruimte overblijft. Klap je de twee extra stoelen echter neer, dan komt er opnieuw 630 liter vrij.
De instapversie wordt de voorwielaangedreven 1.4 TSI met 125 pk en 200 Nm in combinatie met een handbak. Diezelfde 1.4 TSI komt er ook als 150 pk versie met 250 Nm koppel en cilinderuitschakeling. Hierbij hebben klanten de keuze uit voor- of vierwielaandrijving en een manuele zesbak of 6-traps DSG. Nog een trap hoger staat de 2.0 TSI met 180 pk en 320 Nm die steeds gekoppeld wordt aan een 7-traps DSG en standaard beschikt over vierwielaandrijving.
Dieselrijders kunnen dan weer rekenen op twee varianten van de 2.0 TDI. De instapper heeft 150 pk en 340 Nm. Klanten die hierbij opteren voor voorwielaandrijving zijn automatisch gebonden aan een 7-traps DSG. Bij vierwielaandrijving behoort ook een manuele zesbak tot de mogelijkheden. De sterkere 2.0 TDI beschikt over 190 pk en 400 Nm. Vierwielaandrijving is standaard, net zoals de 7-traps DSG.
Skoda levert de Kodiaq standaard met het Swing infotainmentsysteem in combinatie met een 6,5-inch touchscreen. Het optionele Bolero infotainmentsysteem beschikt over een 8-inch touchscreen. Verder zijn er een heleboel veiligheids- en hulpsystemen zoals Area View, Front Assist met City Emergency Brake, Blind Spot Detect, Lane Assist, Adaptive Cruise Control en Rear Traffic Alert. Tenslotte is de Kodiaq net zoals de
GLC 43 AMG Coupé van daarnet uitgerust met een knop waarmee de SUV wordt klaargestoomd voor een off-road parcours.