De huidige Hyundai i30 is pas sinds 2012 op de markt, maar de concurrentie zit niet stil en dus acht het Koreaanse merk de tijd nu al rijp voor de lancering van een volledig nieuwe generatie.
Sinds Hyundai met de i-reeks begon heeft het een mooi parcours afgelegd. Met deze nieuwe i30 hoopt Hyundai nog meer klanten af te snoepen van Renault en Volkswagen. De wagen is dan ook volledig ontwikkeld en getest in Europa terwijl ook de productie zal in ons continent plaatsvinden. Het ontwerp is meer dan een lichte evolutie. Vooraan springt de nieuwe cascading grille in het oog, een stijlelement dat we recent ook bij de
opgefriste i10 zagen. De platte koplampunits bestaan uit drie led. De totale lengte van de i30 groeit met vier centimeter tot 4,34 meter al blijft de wielbasis wel identiek. Daarnaast is de wagen nu 1,795 meter breed en 1,455 meter hoog. In de koffer kan je een nette 395 liter aan bagage kwijt.
Binnenin laat het infotainmentsysteem zich standaard bedienen via een 5-inch touchscreen. Een 8-inch exemplaar staat in de optielijst. Apple Carplay en Android Auto zijn uiteraard van de partij en smartphones kunnen voortaan draadloos opgeladen worden in de i30. Verder is de C-segmenter uitgerust met een aantal nieuwe veiligheidssystemen zoals Adaptive Cruise Control, Autonomous Emergency Braking met Front Collision Warning System, Lane Keeping Assist System, Speed Limit Information Function en High Beam Assist.
De nieuwe i30 wordt geleverd met twee benzinemotoren, namelijk de 1.0 driecilinder T-GDI met 120 pk en 170 Nm of de 1.4 viercilinder T-GDI met 140 pk en 242 Nm. Die eerste kan enkel gecombineerd worden met een handgeschakelde zesbak, bij de laatste behoort een 7-traps automaat met dubbele koppeling (DCT) ook tot de mogelijkheden. Mensen die een dieselversie verkiezen komen automatisch uit bij de 1.6 CRDi die er weliswaar in drie vermogens komt (95 pk, 110 pk, 136 pk). De minst krachtige versie beschikt steeds over de manuele zesbak, de twee andere kunnen optioneel uitgerust worden met de 7-traps DCT.