Mercedes-AMG GT Roadster en GT C Roadster zijn officieel
De voorbije maanden werden al verschillende testexemplaren van een opengewerkte Mercedes-AMG GT gespot. De introductie van de AMG GT Roadster kon dus niet lang meer op zich laten wachten. Vandaag is de dakloze versie officieel en we krijgen meteen ook de GT C Roadster voorgeschoteld, met zijn 558 pk even krachtig dan de recent voorgestelde AMG GT R.
Auteur: Stijn | 15-09-2016
Twee jaar na de voorstelling van de AMG GT coupé stelt Mercedes-AMG nu twee open varianten voor. Beide wagens beschikken over de 4.0 liter biturbo V8. Bij de standaard AMG GT Roadster is die krachtbron goed voor 476 pk en 630 Nm, bij de AMG GT C Roadster loopt dat op tot 557 pk en 680 Nm. Schakelen gebeurt steeds via een 7-traps AMG Speedshift DCT met dubbele koppeling. De standaardversie sprint in exact vier seconden van 0 naar 100 km/h en heeft een topsnelheid van 302 km/h. Bij de GT C gaat alles nog wat vlotter. Na amper 3,7 seconden gaat de wijzer al voorbij 100 km/h waarna hij doorstoomt tot maximaal 316 km/h.
De GT C Roadster wordt dus even krachtig dan de AMG GT R, maar daar houden de gelijkenissen niet op. Zo beschikt de GT C Roadster over dezelfde aangepaste bodykit met uitgeklopte wielkasten en een toegenomen spoorbreedte. Ook de meesturende achteras, AMG Ride Control en het differentieel zijn geleend van de GT R.
Verder nemen beide roadsters de Panamericana grille van de recent voorgestelde AMG GT R over, geen horizontale lamel meer dus, maar wel verticale lamellen. Naar alle verwachting krijgt de standaard AMG GT binnenkort dezelfde update. Mercedes-AMG kiest bij de roadster voor een stoffen kap die open en dicht kan in 11 seconden en dat bij een snelheid van maximaal 50 km/h.