Honda heeft eindelijk het doek gehaald van de Europese versie van de tiende Civic hatchback. De C-segmenter krijgt een forse groeischeut, maar oogt sportiever dan ooit tevoren.
Over de nieuwe Civic hebben we ondertussen
al heel wat geschreven, maar nu geeft Honda eindelijk zelf alle officiële informatie vrij van de tiende generatie Civic. De nieuweling staat op een gloednieuw platform en is 13 centimeter langer, 3 centimeter breder en 2 centimeter lager dan
zijn voorganger. Desondanks neemt het gewicht met 16 kilogram af. Vooral de passagiers achteraan profiteren van de toegenomen lengte met extra knie- en beenruimte. In de kofferruimte kan je 478 liter aan bagage kwijt. Binnenin zien we een digitaal instrumentarium en een nieuw infotainmentsysteem dat compatibel is met Android Auto en Apple Carplay.
Klanten hebben bij de lancering de keuze uit een 1.0 liter VTEC driecilinder met 129 pk en 200 Nm of een 1.5 VTEC viercilinder met 182 pk en 240 Nm. Beiden worden standaard gekoppeld aan een manuele zesbak, maar kunnen optioneel uitgerust worden met een CVT automaat. Dieselrijders krijgen een 1.6 liter iDTEC met 120 pk voorgeschoteld, al wordt deze aandrijflijn pas vanaf de tweede helft van volgend jaar aan het gamma toegevoegd.
Liefhebbers van andere koetswerkvarianten voor de Civic moeten nog even geduld uitoefenen. De
Civic Sedan wordt momenteel al gebouwd in de VS, maar maakt pas volgend jaar de oversteek naar ons continent. Daarnaast werkt Honda aan een nieuwe Civic Tourer en een nog indrukwekkendere
Type R.