Mercedes heeft de E-Klasse al in heel wat varianten onthuld, maar de echte liefhebbers wachtten natuurlijk nog steeds op de Mercedes-AMG E 63 en E63 S. De sterke berlines zijn echter het wachten waard want het vermogen blijkt voor het eerst de 600 pk-grens te overschrijden.
De eerder voorgestelde
E 43 4MATIC mag dan wel een AMG badge dragen, kenners weten dat de 4.0 liter biturbo V8 enkel in de 63-modellen te vinden is. In de E63 is die aandrijflijn goed voor 571 pk en 750 Nm koppel waardoor een sprint van 0 naar 100 km/h mogelijk wordt in amper 3,5 seconden. De E 63 S doet met 612 pk, 850 Nm en een 0-100 tijd van 3,3 seconden zelfs nog beter en laat al zijn concurrenten achter zich. Audi en BMW weten dus waar ze aan toe zijn als ze Mercedes met de toekomstige RS6 en M5 willen verslaan. De topsnelheid van de E 63 wordt elektronisch begrensd op 250 km/h. Dit kan via de optielijst (
lees: dat wordt bijbetalen) echter opgetrokken worden tot 300 km/h.
Zowel de E 63 als de E 63 S beschikken voortaan standaard over 4MATIC vierwielaandrijving. Bij de vorige generatie gold dit enkel nog maar voor de E 63 S. Via een knopje kan de driftmodus echter ingeschakeld worden waardoor het volledige vermogen naar de achterwielen gaat. Verder zorgt de rijmodus "Comfort" ervoor dat indien mogelijk de helft van de cilinders wordt uitgeschakeld en het gemiddeld verbruik zo een stuk lager uitvalt.
De AMG afdeling zorgt verder voor een aangepast onderstel, mechanisch sperdifferentieel, grotere remmen. Aan de buitenzijde krijgt de E 63 een sportiever maatpak aangemeten, binnenin zijn het vooral de koolstofvezel accenten die in het oog springen. Het grote publiek kan voor het eerst met de nieuwe E 63 en E63 S kennismaken op het autosalon van Los Angeles. Vanaf maart volgend jaar staan de wagens in de showrooms.