Neen, we hebben het niet over de Golf Variant, maar wel over het aantal versies van de Golf die Volkswagen momenteel aanbiedt. Door de miljardenboetes die het concern opgelegd kreeg in de nasleep van dieselgate moet het de komende jaren fors besparen. Één van de maatregelen bestaat erin om de winstgevendheid van elk model uitgebreid te bestuderen en daar ontsnapt zelfs de Golf niet aan.
Vandaag de dag bestaat de Golf in ontelbare versies, van de elektrische e-golf tot de Cabrio en zelfs een avontuurlijke Alltrack. Liefhebbers van het sportievere werk kunnen dan weer een GTI,
GTI Clubsport, GTD of R bestellen. Mensen die de voorkeur geven aan een hogere instap, kunnen dan weer rekenen op de Golf Sportsvan. Keuze in overvloed dus, maar niet elke versie wordt even enthousiast onthaald door het grote publiek. Daarom gaat Volkswagen volgend jaar gelijktijdig met de facelift van de Golf snoeien in het aantal uitvoeringen. Van welke versies we binnenkort afscheid nemen is nog niet bekend. De
Golf Alltrack is alvast een kanshebber, net zoals de
Golf Cabrio die nog gebaseerd is op de Golf VI.
Eerder gaf VW al aan dat het overwoog om bepaalde modellen uit het gamma te schrappen. Ondertusssen is de productie van de Phaeton al gestaakt en ook de toekomst van de
Scirocco lijkt hoogst onzeker.