Als Volkswagen elke Microbus concept in productie had genomen , zouden we ondertussen al bij de tiende generatie aanbeland zijn. Jammer genoeg blijft een productieversie steeds uit, al bewijst de nieuwe I.D. Buzz concept dat alle hoop nog niet is verloren.
Begin 2016 stelde Volkswagen de
Budd-e voor, een zoveelste studiemodel voor een nieuwe microbus, al ging het wel om een elektrisch exemplaar. Ondertussen staan de elektrische plannen van Volkswagen al een stuk verder en heeft het met
I.D. zelfs een heus elektrisch submerk gelanceerd. In de toekomstige I.D. line-up hoort volgens Volkswagen ook een nieuwe microbus thuis.
De I.D. Buzz is 4,94 meter lang, 1,98 meter breed en 1,96 meter hoog en staat op hetzelfde MEB-platform als de gewone I.D. In de vloer ligt een accupakket van 111 kWh die twee elektromotoren van elk 204 pk aandrijven. Zoals elke elektrische wagen kan ook de I.D. Buzz pronken met een mooie sprinttijd. Na ongeveer vijf seconden gaat de teller voorbij 100 km/h om vervolgens verder te accelereren tot maximum 160 km/h. Op één laadbeurt kan de microbus in theorie een rit van 600 kilometer aan en na een half uur laden is de accu alweer goed voor 80 procent van zijn totale capaciteit.
Een interessante opmerking van Volkswagen is dat de getoonde vierwielaangedreven I.D. Buzz makkelijk kan omgetoverd worden tot een versie met achterwielaandrijving. In dat geval zou één 268 pk sterke elektrische motor op de achteras in combinatie met een accupakket van 83 kWh voor de aandrijving zorgen.
Afhankelijk van de gekozen opstelling van de acht stoelen biedt de I.D. Buzz een kofferruimte van 660 tot maximaal 4.600 liter. Wie dat nog niet voldoende vindt, kan de bagageruimte van 173 liter voorin nog benutten. Autonoom rijden is mogelijk dankzij de I.D. Pilot technologie. Het futuristische stuurwiel verdwijnt dan in het dashboard en de inzittenden hebben de mogelijkheid om hun stoelen naar elkaar toe te draaien. Extra handig is dat de derde zitrij kan omgevormd worden tot een bed.