Pagani heeft deze Valentijnsdag uitgekozen om de wereld te laten kennismaken met de Huayra Roadster. De open versie blijkt niet alleen krachtiger, maar opvallend genoeg ook lichter dan de coupé.
In 2011 betekende de komst van de Huayra Coupé de start van het tweede hoofdstuk bij Pagani nadat de Zonda het vorige decennium kleurde (
en dat in de vorm van one-offs nog steeds doet). Bij de ontwikkeling van de coupé werd meteen rekening gehouden met een open versie die een verwijderbaar dak zou krijgen en conventionele deuren. Toch verdwenen die plannen in 2013 in de prullenmand om de Huayra Roadster zo een meer eigen ziel te geven. Of zoals Horacio Pagani het zelf zegt: "
If we think of the Huayra Coupe as a personification of elegance and timeless lines, the Huayra Roadster was to be the rebellious sister, shapely and beautiful, but with a sharp edge for those who are careless."
Het resultaat is een Huayra met een licht gewijzigd uiterlijk. Het front oogt wat agressiever en de wielkasten vallen breder uit. Verder voorziet Pagani twee verwijderbare dakjes: één carbon hard top met een centraal glaspaneel en een soft top uit carbon en stof dat in nood snel kan bevestigd worden. Verder zijn er uiteraard twee roll bars aanwezig en krijgt het interieur de nodige updates. Wellicht het meest opvallende feit van de Roadster is het gewicht van 1.280 kg, zo’n 80 kg lichter dan de coupé ondanks de verstevigingen om de koetswerkstijfheid te garanderen.
De aandrijflijn van de Huayra Roadster bestaat uit de bekende M158 V12 motor van Mercedes-AMG die goed is voor 764 pk en 1.000 Nm koppel. Schakelen gebeurt via een 7-traps AMT versnellingsbak. Nieuwe remmen van Brembo brengen de Roadster in een mum van tijd opnieuw tot stilstand.
De oplage blijft beperkt tot 100 exemplaren en die zijn allemaal al de deur uit. De basisprijs bedraagt (
hou je vast) 2.280.000 euro exclusief btw.