Het gamma van Land Rover onderging het afgelopen decennium een ware metamorfose, maar deze Velar gaat opnieuw een stap verder. Het lijnenspel is ronduit strak te noemen en dankzij details zoals de vlakke deurgrepen en koperkleurige accenten oogt de Velar ultramodern. Het interieur gaat verder op die ingeslagen weg. Van knoppen is geen sprake meer, de bediening van het infotainment gebeurt via twee 10-inch touchscreens (Touch Pro Duo). Vanaf de SE-uitvoering zorgt Range Rover bovendien voor een digitaal instrumentarium achter het stuur met vier visuele thema’s, inclusief een 3D navigatiescherm.
De Velar wordt dus luxueus aangekleed, maar uiteraard worden de roots van het merk niet vergeten. Dankzij “torque-on-demand all-wheel-drive” en systemen zoals Terrain Response 2 en All-Terrain Progress Control (ATPC) kan de nieuwe SUV op elk terrein uit de voeten. In de koffer is plaats voor 673 liter aan bagage.
Range Rover biedt de Velar voorlopig met vijf motoren aan. Het instapmodel bij de dieselversies heeft een 2.0 liter Ingenium diesel met 180 of 240 pk onder de kap. Het topmodel kan rekenen op een 3.0 liter V6. Bij de benzinemotoren start het gamma met een 250 pk sterke viercilinder. Het enige alternatief is meteen de 380 pk sterke 3.0 liter V6. Later verschijnt wel nog een 300 pk versie van de viercilinder benzine.
De orderboeken voor de Range Rover Velar worden meteen al geopend. De SUV live bewonderen kan volgende week op het autosalon van Genève.