Land Rover kiest voor evolutie bij nieuwe Range Rover Evoque

De Range Rover Evoque is één van de grootste succesverhalen in de recente geschiedenis van Land Rover. In acht jaar tijd ontving het merk bijna 800.000 orders voor de compacte premium SUV. Nu is het tijd voor generatie nummer twee.
Auteur: Stijn | 25-11-2018
De Range Rover vormt nog steeds het vlaggenschip van Land Rover, maar sinds 2010 is de badge een stuk bereikbaarder geworden dankzij de komst van de Evoque. Het model combineert een stoer uiterlijk en premium interieur met een betaalbaar prijskaartje. Gezien het succes van de eerste generatie houdt Land Rover vast aan die strategie.

De nieuwe Evoque lijkt vooral aan de voorzijde als twee druppels water op zijn voorganger. Wel hebben de ontwerpers enkele lijnen en vouwen achterwege gelaten waardoor het ontwerp in zijn geheel een stuk cleaner oogt. Dat effect wordt nog versterkt door de vlakke deurgrepen die vorig jaar op de Range Rover Velar debuteerden. Ook de achterlichten zijn trouwens van dat laatste model afkomstig.

Wie een blik werpt op de foto’s, merkt de afwezigheid op van een nieuwe driedeurs Evoque. Land Rover ziet geen brood meer in die versie. Daarmee lijken ook de overlevingskansen van de cabrio te slinken, al vormt die misschien nog een interessant project voor de Special Vehicle Operations afdeling.

Het exterieur van de Evoque was nog niet meteen aan vernieuwing toe, maar binnenin kon de SUV ondanks een facelift in 2015 zijn pensioengerechtigde leeftijd nog maar moeilijk verbergen. Met de introductie van de nieuwe generatie is de Evoque weer helemaal up-to-date met zaken zoals een digitale instrumentencluster, het Touch Pro Duo infotainmentsysteem met ondersteuning voor Apple CarPlay en Android Auto en een optionele camera die de achteruitkijkspiegel vervangt zodat hoge bagagestukken nooit het zicht belemmeren.

De wielbasis van de nieuwe Evoque neemt iets toe waardoor de passagiers achterin over meer beenruimte beschikken. In de koffer is voortaan plaats voor 591 liter aan bagage en wie de achterbank neerklapt, kan tot 1.383 liter meezeulen.

In 2019 brengt Land Rover een plug-in hybride Evoque op de markt, maar tot die tijd zal het aanbod geheel bestaan uit zogeheten MHEV’s. Daarbij worden de klassieke verbrandingsmotoren steeds bijgestaan door een 48V mild-hybrid systeem. Dit komt in actie van zodra je snelheid zakt onder 17 km/h om zo het brandstofverbruik te drukken. Het enige nadeel is dat de SUV door de accu’s iets zwaarder is dan zijn voorganger. Wie voorwielaandrijving wenst komt automatisch terecht bij de Td4 dieselmotor met 150 pk. De twee andere dieselversies krijgen 180 en 240 pk, bij de benzineversies varieert het vermogen van 200 tot 300 pk.


Recent Land Rover nieuws

Uitgebreide update voor Land Rover Discovery Sport

Uitgebreide update voor Land Rover Discovery Sport

Sinds 2014 is de Discovery Sport het instapmodel van Land Rover. Daardoor is het ook één van de populairste modellen van het merk, dus hoeft het niet te verbazen dat de SUV na vijf jaar een ...
Nieuwe Range Rover Sport HST heeft Mild Hybrid technologie aan boord

Nieuwe Range Rover Sport HST heeft Mild Hybrid technologie aan boord

Land Rover komt vandaag met twee nieuwtjes naar buiten. Het merk laat hun nieuwe 3.0 zes-in-lijn benzinemotor debuteren in de eveneens nieuwe Range Rover Sport ...
Range Rover Velar SVAutobiography Dynamic Edition is officieel

Range Rover Velar SVAutobiography Dynamic Edition is officieel

Land Rover heeft er lang mee gewacht, maar legt nu toch hun 5.0 liter V8 in de Range Rover Velar. Maak kennis met de exclusieve Velar SVAutobiography Dynamic ...
Land Rover schrapt productieplannen voor Range Rover SV Coupé

Land Rover schrapt productieplannen voor Range Rover SV Coupé

Naast alle Brexit-perikelen komt er nog meer slecht nieuws uit het Verenigd Koninkrijk. Land Rover laat namelijk weten dat het afziet van de productieplannen voor de exclusieve Range Rover SV ...
Land Rover warmt wereld op voor nieuwe Defender

Land Rover warmt wereld op voor nieuwe Defender

Het belangrijkste nieuws bij Land Rover in 2019 is ongetwijfeld de terugkeer van de Defender. Land Rover heeft de voorbije jaren hard gewerkt aan een compleet nieuwe generatie die nog steeds het ...
Range Rover SV Coupé: exclusief en met de hand gebouwd

Range Rover SV Coupé: exclusief en met de hand gebouwd

De originele Range Rover was de eerste tien jaar van zijn carrière uitsluitend als driedeursversie verkrijgbaar. Anno 2018 bouwt Land Rover enkel nog een versie met vijf deuren, maar als ode aan het ...