Wie Aston Martin zegt, denkt meteen aan stijlvolle en tijdloze sportwagens met een V8 of V12 onder de kap, maar waarbij sprintcijfers of topsnelheden nooit echt een rol hebben gespeeld. Dat verandert met de lancering van het AMR-label.
Aston Martin wil zich de laatste jaren meer profileren als een directe concurrent voor Ferrari en McLaren. Zo lanceerde het al de One-77 en
Vulcan hypercars, maar ook straatlegale circuitracers zoals de GT8 en GT12.
In de toekomst wordt het een stuk makkelijker om een sportieve Aston te bemachtigen dankzij de lancering van het submerk AMR, wat staat voor Aston Martin Racing. In de toekomst mogen we van elk model een AMR-versie verwachten, maar dit jaar krijgen we al de Rapide AMR en Vantage AMR Pro voorgeschoteld.
De Rapide AMR beschikt over de bekende 6.0 liter V12, maar voor de gelegenheid wordt het vermogen opgetrokken tot 600 pk. Ook het uitlaatsysteem is nieuw. Verder maken de splitter, side skirts en diffuser duidelijk dat met deze Rapide niet te spotten valt. Het koetswerk wordt steeds gespoten in de lakkleur "Stirling Green" met limoengroene accenten. In het interieur zorgen koolstofvezel en alcantara voor de nodige sportiviteit. Aston Martin verwacht veel interesse voor de Rapide AMR en plant dan ook een oplage van 210 exemplaren.
De aanpassingen aan de Vantage gaan een stap verder en dus krijgt de wagen het AMR Pro label opgespeld. De V8 wordt opgevoerd tot maar liefst 507 pk en beschikt zo over 61 pk meer dan de
exclusieve GT8. De variabele ophanging en Michelin Pilot Cup 2 banden met 19-inch velgen moeten zorgen voor meer grip. De motorkap en achtervleugel zijn afkomstig van de V8 Vantage GTE racer. De AMR Pro versie blijft erg exclusief met een oplage van amper zeven stuks.