Het interieur wordt gekenmerkt door twee 12,3-inch HD-displays die één vloeiend geheel lijken dankzij het gezamenlijke glaspaneel. De bestuurder bepaalt zelf de lay-out van het digitale instrumentarium en heeft daarbij de keuze uit Classic, Sporty en Progressive. Het nieuwe stuurwiel bevat aanraakgevoelige knoppen waardoor je via swipe-bewegingen het volledige infotainmentsysteem kan instellen zonder je handen van het stuur te halen. Het interieur wordt verlicht via led-verlichting en met 64 mogelijke kleuren is er voor elk wat wils.
Het is echter vooral onderhuids dat de S-Klasse een grote stap voorwaarts maakt dankzij de toevoeging van de laatste autonome technologieën. "Distronic Active Proximity Control" regelt de afstand tot de voorligger nu nog beter en "Active Steer Assist" biedt de chauffeur nog meer ondersteuning bij het sturen. De snelheid van de wagen wordt voortaan ook automatisch aangepast bij het naderen van een kruispunt of een bocht. "Road Surface Scan" is een systeem dat oneffenheden op de weg afspeurt. Tenslotte beschikt de S-Klasse over Multibeam Led-koplampen die volgens het merk "nacht in dag veranderen".
Op motorisch vlak lanceert Mercedes nieuwe zes-in-lijn motoren, die in verschillende diesel- en benzineversies verkrijgbaar wordt. Het instapmodel is de S 350 d 4MATIC met 286 pk en 600 Nm. Een trede hoger vinden we de S 400 d 4MATIC met 340 pk en 700 Nm. De S 560 4MATIC maakt gebruik van een nieuwe V8 biturbo die goed is voor 469 pk en 700 Nm. Wie nog meer wil komt terecht bij de AMG S 63 4MATIC+. Daar levert de V8 612 pk en 900 Nm. Op een later tijdstip zal het merk nog een plug-in hybride S-Klasse onthullen met een elektrische range van 50 kilometer.