Dat het gamma van Volkswagen, Seat en Skoda grotendeels overeenkomt is algemeen geweten, maar in het segment van de compacte SUV’s waren tot gisteren enkel Volkswagen en Seat actief. Met de komst van de Skoda Karoq komt daar verandering in.
Eigenlijk had Skoda met de Yeti wel een aanbieding in het segment van compacte SUV’s, maar potten breken deed de eigenzinnige Tsjech nooit. Zijn opvolger zal ongetwijfeld beter aanslaan bij het grote publiek. De Karoq is 4,38 meter lang, 1,84 meter breed en 1,60 meter hoog en staat net als de Volkswagen Tiguan en Seat Ateca op het MQB-platform. Het ontwerp is een mix van elementen die we al kennen van de Kodiaq en Superb met tweedelige koplampunits en de typische C-vormige lichtsignatuur achteraan.
De grootste nieuwigheid in het interieur is de komst van een digitaal instrumentarium in navolging van Audi en Volkswagen. Ook het infotainmentsysteem is nieuw. In de koffer is plaats voor 521 liter aan bagage. De drie achterstoelen neerklappen kan uiteraard ook en dat resulteert in een kofferinhoud van 1.630 liter. Wie zover gaat om de zetels te verwijderen kan 1.810 liter aan bagage kwijt in de Karoq. Is dat nog steeds niet voldoende, dan kijk je maar beter uit naar de grotere
Kodiaq.
De instapversie van de Karoq doet beroep op de 1.0 TSI driecilinder met 115 pk en 200 Nm. De enige andere optie voor benzinerijders wordt de 150 pk en 250 Nm sterke 1.5 TSI met cilinderuitschakeling. Dieselrijders hebben de keuze uit drie motoren, namelijk een 1.6 TDI met 115 pk en 250 Nm, een 2.0 TDI met 150 pk en 340 Nm en diezelfde 2.0 TDI met 190 pk en 400 Nm. Met uitzondering van de meest krachtige dieselversie kunnen alle motoren gekoppeld worden aan een handgeschakelde zesbak of een 7-traps DSG. Wie de sterkste diesel kiest, krijgt standaard de 7-traps DSG en kan rekenen op vierwielaandrijving.
Beschikbare veiligheidssystemen zijn Adaptive Cruise Control, Emergency Assist, Front Assist, Lane Assist en Blind Spot Assist. Verder zijn zowel de 1.5 TSI als 2.0 TDI leverbaar met Dynamic Chassis Control. Dit geeft de bestuurder de mogelijkheid om het onderstel in te stellen in de modi Normal, Sport, Eco en Individual. Bij de 190 pk versie van de 2.0 TDI is de extra modus Snow inbegrepen.