Gisteren stond Citröen volop in de schijnwerpers met hun C3 Aircross, een zoveelste, hippe compacte crossover die het succesverhalen zoals de Renault Captur en Toyota C-HR moeilijk moet maken. Het Franse merk krijgt echter ook meteen te maken met stevige concurrentie vanuit Zuid-Korea. Hyundai heeft namelijk zonet het doek gehaald van de Kona.
Het is best opmerkelijk dat Hyundai tot dit jaar heeft gewacht om het enorm populaire segment van de compacte crossovers te betreden. Een decennium geleden was het merk namelijk met de Tucson en Santa Fe één van de grondleggers van de SUV-hype. Dat levert de Koreanen wel een voordeel op, want de succesnummers bij andere merken hebben ondertussen duidelijk gemaakt wat de consument wil. Bijgevolg is de Kona een mix van crossovers die reeds op de markt zijn. De dubbele koplampunits met smalle led-dagrijverlichting lijken zo weggeplukt bij Citroën terwijl de overvloedige aanwezigheid van kunststof beschermpanelen enigszins aan de
Opel Mokka X doen denken. Of wat dacht je van een dak in een ander kleur, ook niet echt origineel. Het enige designelement dat meteen weggeeft dat de Kona uit een fabriek van Hyundai rolt is de grille.
De Kona is 4,17 meter lang en heeft een wielbasis van 2,60 meter. De breedte bedraagt 1,80 meter en de hoogte komt uit op 1,55 meter. Klanten besteden best voldoende aandacht aan de keuze van de lakkleur, want accenten in dezelfde kleur komen talrijk terug in het interieur.
Het motorenaanbod begint bij een 1.0 T-GDI met 120 pk en 172 Nm koppel. Deze wordt steeds gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Een andere optie is de 1.6 T-GDI met 177 pk en 265 Nm koppel. Schakelen gebeurt hierbij via een 7-traps automaat met dubbele koppeling en vierwielaandrijving behoort tot de mogelijkheden. Een volledig elektrische variant staat op het programma voor 2018 en zou beschikken over een actieradius van bijna 400 kolometer.
In augustus gaan de orderboeken voor de Kona open. Wie liever bij concerngenoot Kia shopt, raden we aan om nog even te wachten want zij tonen binnenkort hun eigen versie van de Kona onder de naam Stonic.