De coupé is gebouwd rond Volvo’s SPA-platform. Mogelijke synergiën met Volvo zijn dus meteen goed benut waardoor de ontwikkeling van de wagen veel minder tijd in beslag nam dan bij volledig nieuwe concurrenten. Toch benadrukt het bedrijf dat de Polestar 1 niet gewoon een Volvo is met een andere logo. Zo zou de helft van de componenten van de wagen ontwikkeld zijn door ingenieurs van Polestar.
De Polestar 1 moet een echte rijdersauto worden. Het is de eerste wagen die uitgerust is met Öhlins Continuously Controlled Electronic Suspension (CESi), een geavanceerde ophanging. Ook bijzonder is het koolstofvezel koetswerk dat het gewicht reduceert en de stijfheid van de wagen met 45 procent verbetert. Bovendien zorgt het lichtgewicht materiaal voor een lager zwaartepunt. Torque vectoring zorgt voor meer stabiliteit in de bochten.
Interesse om een Polestar 1 te kopen? Dan ren je best niet naar de plaatselijke Volvo dealer want daar ga je de coupé niet aantreffen. Polestars worden enkel online via een app aangeboden en dat via een twee- of driejaarlijks abonnement. Zo’n abonnement geeft je meteen ook de mogelijkheid om andere Volvo’s en Polestars te huren. Toch beseft het nieuwe merk dat mensen de wagen eerst eens van dichterbij willen bekijken. het zal daarom in de nabije toekomst verschillende Polestar Spaces openen.
Wie de Polestar 1 op onze wegen wil spotten, zal nog even geduld moeten uitoefenen. De productie start namelijk pas in de zomer van 2019.
Oh, en komt het ontwerp van de Polestar 1 je bekend voor. Het ligt niet aan jou want dit is gewoon de productieversie van de Volvo Concept Coupé uit 2013.