Aston Martin heeft bij de ontwikkeling van de Vantage veel aandacht besteed aan aerodynamica en het creëren van meer downforce. Dat resulteert onder meer in de eerder aangehaalde splitter, "kieuwen" aan de zijkant en een opvallende diffuser.
Ook binnenin breekt het Britse merk met het verleden. Lange, vloeiende lijnen blijven voortaan achterwege ten voordele van scherpe lijnen die de agressieve natuur van de Vantage benadrukken. Inzittenden kunnen rekenen op een lagere zitpositie waardoor de hoofdruimte fors toeneemt.
Ondertussen zit iedereen natuurlijk nog te wachten op het cijfermateriaal. De 4.0 liter twin-turbo V8 van AMG vormt het hart van de nieuwe Vantage. Net als in de DB11 is die aandrijflijn goed voor 510 pk bij 6.000 tpm. Het maximumkoppel van 685 Nm is beschikbaar tussen 2.000 en 5.000 tpm. Een 8-traps automaat van ZF neemt het schakelwerk voor zijn rekening. Een sprint van 0 naar 100 km/h is hierdoor in de 1.530 kilogram zware Vantage mogelijk in 3,6 seconden. De topsnelheid bedraagt 314 km/h.
Verder meldt Aston Martin dat de Vantage beschikt over een aantal elektronische systemen die zowel de controle over de wagen als het rijplezier moeten vergroten. We noteren onder meer Dynamic Stability Control, Dynamic Torque Vectoring en een elektronisch sperdifferentieel achteraan.
De orderboeken voor de nieuwe Vantage zijn vanaf vandaag geopend. De vanafprijs in Duitsland bedraagt 154.000 euro. De eerste leveringen zijn voorzien voor het tweede kwartaal van 2018.