De totale lengte neemt met 5,3 centimeter toe en in de breedte groeit de G-Klasse zelfs 12,1 centimeter. Goed nieuws dus voor de inzittenden die zo over meer interieurruimte beschikken. De grootste winst behaalt Mercedes op vlak van beenruimte achteraan (+15 cm), maar ook de schouder- en elleboogruimte nemen met enkele centimeters toe. Mercedes past het moderne dashboard van de rest van het gamma toe op de G-Klasse, ook dat is geen verrassing meer. Een 12,3-inch display doet dienst als bediening voor het infotainmentsysteem. Klanten die van mening zijn dat analoge klokken beter passen bij de G-Klasse, zullen blij zijn dat deze deel uitmaken van de standaarduitrusting. Een tweede, optioneel display van 12,3-inch tovert desgewenst een digitaal instrumentarium tevoorschijn.
De bestuurderszetel komt standaard met een geheugenfunctie en zetelverwarming is zowel voor- als achteraan inbegrepen. Het optionele Active Multicontour Seat Package zorgt voor nog meer verwennerij met onder meer een massagefunctie, snelle zetelverwarming en geïntegreerde luchtkamers die de bestuurder en passagier voorin een optimale steun geven naargelang de rijomstandigheden.
Aan luxe dus geen gebrek, maar tegelijk wil Mercedes dat de G-Klasse zijn status van off-road-icoon blijft behouden. Daarom krijgt de 4x4 een onafhankelijke ophanging en starre achteras, onderdelen waarvoor Mercedes-Benz heeft samengewerkt met de AMG-afdeling. De waaddiepte is 70 centimeter (+10 cm) en de bodemvrijheid bedraagt 24,1 centimeter. Er zijn vijf rijmodi: Comfort, Sport, Eco en Individual wijzen zichzelf uit. Nieuw is echter de "G-Mode", een rijmodus die de G-Klasse zelf inschakelt wanneer één van de drie sperdifferentiëlen of de lage gearing geactiveerd wordt. Zowel de ophanging, besturing als transmissie worden dan aangepast om gebruik te maken van de maximale off-road capaciteit van de G-Klasse. Een G-icoontje op de instrumentcluster maakt duidelijk wanneer deze modus ingeschakeld is.
De versie die Mercedes naar Detroit heeft meegenomen is de G 500 die gebruik maakt van een 4.0 liter V8 met 422 pk en 610 Nm koppel. Schakelen gebeurt via een nieuwe 9-traps automaat. De G-Klasse zal uiteraard in meer uitvoeringen geleverd worden, maar details daarvan bewaart Mercedes voor een later tijdstip.
De marktintroductie van de nieuwe G-Klasse vindt plaats in juni. De vanafprijs in Duitsland bedraagt op dat moment 107.040,50 euro inclusief btw.