Volkswagen timmert hard aan de toekomst sinds de hele dieselaffaire, een elektrische toekomst om precies te zijn. Het merk doet dat met het I.D. submerk dat de wereld voorlopig al drie concepts opleverde. De I.D. moest de Golf van de toekomst voorstellen. De I.D. Buzz was dan weer de reïncarnatie van de hippiebus. De I.D. Crozz tenslotte blikte vooruit naar een elektrische SUV. Voor het autosalon van Genève tovert Volkswagen nu een vierde concept tevoorschijn: de I.D. Vizzion.
Aan elektrische concepts geen gebrek bij Volkswagen. Voorlopig blijft het daar echter bij. Deze I.D. Vizzion moet de Passat van 2030 voorstellen. De wagen is 5,16 meter lang, 1,95 meter breed en slechts 1,50 meter hoog. De wielbasis bedraagt 3,10 meter. Een leuk ontwerpdetail is het ontbreken van de B-stijl. De achterportieren zwaaien dus naar achter open. Verder monteert Volkswagen HD Matrix koplampen die informatie voor andere weggebruikers op de grond kunnen projecteren. De achterruit doet dan weer dienst als derde remlicht.
Nog interessanter is wellicht de techniek die onder de I.D. Vizzion schuilgaat. De sedan beschikt over twee elektromotoren die maximaal 306 pk verdelen over de vier wielen. Het accupakket is 111 kWh groot zodat de concept met een volle batterij 665 kilometer moet kunnen overbruggen. Een sprint van 0 naar 100 km/h lukt in 6,3 seconden.
Wie een blik werpt op het interieur merkt wellicht op dat een stuurwiel ontbreekt. Volkswagen gaat er vanuit dat wagens anno 2030 volledig autonoom (niveau 5) kunnen rijden. Terwijl nieuwe wagens vandaag volgepropt worden met touchscreens zullen die binnen twaalf jaar al terug verdwijnen. Stemcommando’s en handgebaren zullen volstaan om het infotainmentsysteem en de klimaatregeling in te stellen.