De heuvelklim op Pikes Peak is geen lachertje. De race start op een hoogte van 2.862 meter boven zeeniveau. Daar wacht de deelnemers een klim van 1.440 meter over een asfaltweg met 156 bochten. Elke deelnemer krijgt maar één kans om de top van 4.302 meter te bereiken. Zowel de wagen als de uitverkoren piloot moeten dus in topvorm verkeren.
Met de specificaties van de Volkswagen I.D. R Pikes Peak is alvast niets mis. Twee elektromotoren zorgen voor een vermogen van 680 pk (500 kW) en een maximumkoppel van 650 Nm. Bovendien weegt de super sportwagen minder dan 1.100 kilogram. Een sprint van 0 naar 100 km/h lukt hierdoor in 2,25 seconden wat sneller is dan de huidige Formule 1 en Formule E wagens. Lithium-ion batterijen worden gebruikt om de energie op te slaan. Om de 19,99 kilometer lange race tot een goed einde te kunnen brengen dient ongeveer twintig procent van de noodzakelijke elektrische energie opgewekt te worden bij het remmen voor elke bocht op de klim.
Ook op vlak van de piloot laat Volkswagen niets aan het toeval over. Niemand minder dan Romain Dumas kruipt achter het stuur, een 39-jarige Fransman die de heuvelklim op Pikes Peak al driemaal won en ook de 24 uur van Le Mans al twee keer op zijn naam schreef.