Mercedes EQC is nieuwe elektrische crossover

Mercedes heeft zonet de EQC voorgesteld. Het is de eerste wagen van de Duitse autobouwer die uitsluitend met een elektrische aandrijflijn op de markt zal verschijnen.
Auteur: Stijn | 04-09-2018
De aandrijflijn van de EQC bestaat uit twee elektromotoren: één bij de vooras en één bij de achteras. Dat verklaart meteen de aanwezigheid van een 4MATIC badge achterop de wagen. Het accupakket bestaat uit een lithium-ion batterij van 80 kWh. De EQC heeft een gecombineerd vermogen van 408 pk (300 kW) en beschikt over 765 Nm koppel. Een sprint van 0 naar 100 km/h lukt in 5,1 seconden en de topsnelheid wordt elektronisch begrensd op 180 km/h. Geen Tesla-waarden dus, maar met een gewicht van 2.425 kilogram kan je nu eenmaal geen wonderen verwachten. Volgens de nieuwe WLTP-cyclus ligt het realistisch rijbereik van de EQC op zo’n 400 kilometer. Ook daar heeft Mercedes het niveau van Tesla dus nog niet bereikt, maar voor de meerderheid van de klanten zal die afstand wel ruim voldoende zijn.

De EQC is standaard uitgerust met een lader met een capaciteit van 7,4 kW. Ideaal voor wie de wagen thuis wil opladen, maar wie dat onderweg wil doen zal de voorkeur geven aan een snellader van 110 kW. Daarmee kan de batterij in 40 minuten van 10 naar 80 procent geladen worden.

De EQC is een ruime crossover SUV met een lengte van 4,761 meter en een wielbasis van 2,873 meter. De breedte bedraagt 1,884 meter en de hoogte is 1,624 meter. Het ontwerp leunt sterk aan bij de rest van het Mercedes-gamma, maar toch zijn er enkele duidelijke EQ-kenmerken zoals het zwarte paneel voor de grille en enkele blauwe accenten.

In het interieur doen twee aaneensluitende schermen dienst als digitale instrumentencluster en infotainmentsysteem, een element dat we reeds kennen uit andere modellen zoals de nieuwe A-Klasse. Mercedes stapt echter wel af van hun ronde luchtroosters. In de EQC krijgen deze een rechthoekige vorm met louvres in een rosé-gouden kleur. Bestuurders kunnen kiezen uit vijf rijmodi: Comfort, Eco, Max range, Sport en een individuele modus. De kofferinhoud schommelt rond 500 liter.

Serieproductie van de EQC start in 2019 in de Mercedes-fabriek in het Duitse Bremen. Prijzen worden later nog bekendgemaakt.


Recent Mercedes nieuws

Mercedes haalt doek van nieuwe GLE Coupé

Mercedes haalt doek van nieuwe GLE Coupé

In 2015 maakten we voor het eerst kennis met de GLE Coupé. Ondertussen heeft Mercedes echter een volledig nieuwe GLE gepresenteerd en zo is ook de GLE Coupé vandaag al aan zijn tweede generatie ...
Elektrische Mercedes EQV heeft rijbereik van 405 km

Elektrische Mercedes EQV heeft rijbereik van 405 km

Dit voorjaar haalde Mercedes het doek van de Concept EQV, een voorbode van een elektrische MPV op basis van de V-Klasse. Nu is de productieversie ...
Opfrisbeurt voor Mercedes-AMG GLC 43 4MATIC

Opfrisbeurt voor Mercedes-AMG GLC 43 4MATIC

Na de opgefriste GLC en GLC Coupé volgde Mercedes-AMG al snel met een aangepaste GLC 63. De GLC 43 leek even vergeten, maar krijgt vandaag toch nog een welverdiende ...
Dit is de Mercedes-AMG CLA 45 4MATIC+ Shooting Brake

Dit is de Mercedes-AMG CLA 45 4MATIC+ Shooting Brake

Vandaag maken we kennis met de nieuwe Mercedes-AMG CLA 45 4MATIC+ Shooting Brake. Net als de gelijknamige coupé komt die ook als 45 S op de markt met een vermogen van meer dan 400 ...
Officieel: nieuwe Mercedes-AMG A 45 en CLA 45 ook als 45 S

Officieel: nieuwe Mercedes-AMG A 45 en CLA 45 ook als 45 S

De vorige Mercedes-AMG A 45 en CLA 45 eindigden hun carrière met 381 pk. De algemene verwachting was dat de opvolgers de grens van 400 pk zouden doorbreken en Mercedes-AMG stelt niet teleur. De ...
Officieel: de nieuwe Mercedes GLB

Officieel: de nieuwe Mercedes GLB

Afgelopen nacht heeft Mercedes in Utah de GLB onthuld, een nieuwe SUV die zijn basis deelt met de GLA, maar dankzij zijn hoekig ontwerp wel plaats kan bieden aan 7 ...