Dat de Kai Concept uit 2017 een voorbode was van de nieuwe Mazda3 wist iedereen, maar dat de Japanners het zouden aandurven om de productieversie even gewaagd vorm te geven is toch minder vanzelfsprekend. Volgens Mazda is het ontwerp een nieuwe interpreatie van de Kodo-designtaal. Dat resulteert vooraan in een grotere grille, smalle koplampen en een lange motorkap. Achteraan zien we smalle achterlichten en twee uitlaatpijpen, maar het opvallendste element is zonder twijfel de brede C-stijl die al start in de achterste zijportieren. De hatchback is 4,459 meter lang, 1,797 meter breed en 1,440 meter hoog. De berline is zo’n 20 centimeter langer.
Ook binnenin krijgt de Mazda3 een stevige update. Het interieur is volledig op de bestuurder gericht en volgt het "less is more" principe. De gegevens op het instrumentenpaneel worden voortaan op een meer heldere manier weergegeven en centraal integreert Mazda een 8,8-inch scherm dat bediend wordt via een centrale knop. Verder behoort een audiosysteem met acht luidsprekers tot de standaarduitrusting. Wie nog betere audio wil kan het Bose soundsysteem met twaalf luidsprekers aanvinken in de optielijst.
Het motorengamma voor Europa omvat een 2.0 Skyactiv-G benzinemotor en 1.8 Skyactiv-D dieselmotor. Schakelen gebeurt via een 6-traps automaat of handgeschakelde zesbak. Daarnaast kondigt Mazda de komst van de Skyactiv-X motor aan voor de Mazda3. Dit is een benzinemotor die dankzij een vonkgestuurde compressieontsteking eigenlijk werkt zoals een zelfontbrander. Het resultaat is veel koppel, een betere respons en een veel lagere CO2-uitstoot.