Mazda liet eerder uitschijnen dat het een nieuwe SUV zou meebrengen naar Genève. De algemene verwachting was dat de CX-4 voor China de oversteek naar de rest van de wereld zou maken, maar niets is minder waar. De rest van de wereld krijgt de CX-30.
Het verschil in lengte tussen de populaire
CX-3 en de
CX-5 bedraagt nog geen 30 centimeter, maar toch vindt Mazda het verschil tussen beide SUV’s nog te groot. Het resultaat is de CX-30 die ontworpen is volgens de nieuwste versie van de Kodo-designtaal van het merk. De band met de
nieuwe Mazda3 is dan ook duidelijk zichtbaar. Het exterieur onderscheidt zich door de coupé-achtige daklijn en de toevoeging van opvallend veel kunststof onderaan.
Het interieur van de CX-30 moet zowel rustgevend als gebruiksvriendelijk zijn. Dat resulteert in een eerder minimalistisch interieur met een scherm bovenop de middenconsole voor het infotainmentsysteem. Mazda kiest niet voor een touchscreen, maar laat alle functies instellen via een draaiknop achter de versnellingspook. In de koffer is plaats voor 430 liter aan bagage.
De precieze specificaties van de leverbare motoren blijven voorlopig geheim, maar Mazda bevestigt wel de komst van diverse SkyActiv-G benzinemotoren en SkyActiv-D dieselmotoren. Ook het nieuwe SkyActiv-X blok zal niet ontbreken.