Aan rijhulpsystemen geen gebrek in de opgefriste Passat. Zo debuteert de Emergency Steering Assist en krijgt Lane Assist een update via een nieuwe camera. Nieuwe IQ.LIGHT matrix ledkoplampen moeten de veiligheid verder vergroten. De aanwezige technologieën gelinkt aan autonoom rijden worden voortaan verzameld onder de naam "IQ.DRIVE". Een voorbeeld hiervan is Travel Assist waardoor de Passat deels autonoom kan rijden over het hele snelheidsbereik (0 tot 210 km/h). Volkswagen monteert trouwens ook een nieuw stuur dat aanrakingen kan detecteren en zo kan communiceren met andere systemen zoals Travel Assist.
Volkswagen levert de vernieuwde Passat met drie benzinemotoren. Naast de 1.5 TSI met 150 pk is er een 2.0 TSI verkrijgbaar met 190 of 272 pk. Het dieselaanbod start bij de 1.6 TDI met 120 pk. Een trede hoger staat de 2.0 TDI met 150, 190 of 240 pk.
Ook de Passat GTE blijft aanwezig in het gamma. Deze plug-in hybride beschikt voortaan over een systeemvermogen van 218 pk en combineert een 156 pk sterke 1.4 TSI met een elektromotor van 115 pk. Het elektrische rijbereik bedraagt nu zo’n 55 kilometer volgens de WLTP cyclus.
In mei starten de verkopen voor de vernieuwde Passat. De marktlancering is voorzien rond begin september.