Dat McLaren aan een Long Tail versie van de 650S werkte, was geen geheim meer. Op het autosalon van Genève zal de 675LT officieel gelanceerd worden als het nieuwste en tevens laatste lid van de Super Series.
We frissen eerst even het geheugen op: de modellen van McLaren worden opgedeeld in drie categoriëen. Met de Sports Series worden alle versies van het instapmodel bedoeld. De eerste variant van de Sports Series wordt ergens volgend jaar verwacht. Een trede hoger vinden we de Super Series, bestaande uit de 625C, 650S en de 675LT. De P1 en P1 GTR tenslotte behoren tot de Ultimate Series.
Zo, met dat in het achterhoofd kunnen we verder focussen op deze fantastische 675LT. Volgens McLaren is de 3.8 liter V8 voor 50% opgebouwd uit nieuwe onderdelen. Dat is niet eens overdreven want zowel de turbo’s, cilinderkoppen, drijfstangen, nokkenas , brandstofpomp en uitlaatkleppen zijn nieuw. Ook belangrijk is het gewicht dat ten opzichte van de 650S met 100 kg is afgenomen tot 1.230 kg. Het resultaat is een vermogen van 675 pk en een maximaal koppel van 700 NM. De sprint van 0 naar 100 km/h neemt 2,9 seconden in beslag en na amper 7,9 seconden tikt de wijzer al 200 km/h aan. Daarmee laat de 675LT zijn voornaamste concurrent, de
Ferrari 488 GTB, achter zich. De topsnelheid is vastgelegd op 330 km/h.
De 675 LT heeft niet alleen motorische updates gekregen. Ook het exterieur werd aangepakt met een koolstofvezel splitter en een geheel nieuwe achterzijde met twee centraal geplaatste titanium uitlaatpijpen. De naam “Long Tail” is trouwens gerechtvaardigd want de wagen is 3,4 centimeter langer dan de 650S. Binnenin vallen vooral de kuipstoelen op.
McLaren biedt de 675LT aan in vijf verschillende “By McLaren Hero” uitvoeringen. Daarmee worden voornamelijk de unieke lakkleuren bedoeld, namelijk Silica White, Delta Red, Napier Green, Chicane Grey en het welbekende Mclaren Orange.
Dan rest er ons nu maar één vraag: wat is jouw favoriet, deze McLaren 675LT of toch de Ferrari 488 GTB?