Op vlak van design zien we weinig verrassingen. De Clubman neemt het front van de gewone MINI één op één over. Wel zijn de achterlichten, net zoals bij de Clubman Concept horizontaal geplaatst in plaats van verticaal. Zoals vanouds kan de Clubman naar hartenlust gepersonaliseerd worden. MINI spreekt over een grote keuze aan opties voor het interieur en exterieur zoals led-verlichting, een John Cooper Works-aerodynamicakit, Chrome Line-exterieur, dakrails, verschillende zeteltypes, sieroppervlakken en interieurkleuren.
Bij de lancering komen er drie versies beschikbaar. Dieselrijders kunnen rekenen op de MINI Cooper D Clubman met een 4-cilinder-dieselmotor met 150 pk. Van 0 tot 100 km/h lukt hiermee in 8,6 seconden en de topsnelheid ligt op 212 km/h. Met een verbruik van 4,1 tot 4,4 l/100 km en een CO2-uitstoot van 109 tot 115 g/km is dit ook de meest ecologische keuze. Benzinerijders kunnen kiezen uit de MINI Cooper Clubman met 1.5 liter driecilinder en 136 pk of de Cooper S Clubman met een 2.0 liter viercilinder en 192 pk.
Er zijn drie rijmodi: MID, SPORT en GREEN. De verschillen situeren zich in de acceleratiesnelheid en de besturing (en de schakeldynamiek bij de automaat).
De Clubman komt met een heleboel rijhulpsystemen. We noteren onder andere parkeerhulp, een achteruitrijcamera, driving assistant met Active Cruise Control, verkeersbordenherkenning, en waarschuwingssysteem voor aanrijdingen en voetgangers met automatische remfunctie.
In september maakt de MINI Clubman zijn beursdebuut op het autosalon van Frankfurt. Rond diezelfde periode staat de wagen in de Belgische showrooms.