Volkswagen is door de Amerikaanse milieudienst EPA aangeklaagd voor het sjoemelen met de uitstootcijfers van haar dieselwagens. Het merk schijnt namelijk zo inventief te zijn geweest om de wagens effectief zuiniger te maken, maar enkel tijdens het uitvoeren van de emissietesten.
Terwijl de Volkswagen groep enkele dagen geleden nog het mooie weer maakte met elektrische zuinigheidswonders als de
Porsche Mission E en de
Audi e-tron Quattro Concept, is de sfeer sinds vrijdag helemaal omgeslagen. Laten we beginnen met de situatie even kort te schetsen. Om te voldoen aan de steeds strenger wordende emissieregels voorziet Volkswagen zijn dieselwagens sinds een aantal jaar van "groene technologie" die zorgt voor een lagere uitstoot van schadelijke stoffen. Die technologie heeft echter nadelige gevolgen voor de rijprestaties van de wagens. Daarom heeft VW software toegevoegd die deze groene technologie enkel activeert wanneer er een emissietest met de wagen wordt uitgevoerd. Het EPA (Environmental Protection Agency) ontdekte dat de dieselwagens van VW bij dagelijks gebruik maar liefst 40 maal meer vervuilende stoffen uitstoten dan toegelaten.
Dat hebben we goed geregeld, dacht Volkswagen, maar nu is het game over. De Amerikaanse milieudienst EPA laat namelijk weten dat alle dieselwagens, gebouwd tussen 2009 en 2015, moeten teruggeroepen worden. In totaal gaat het om 482.000 exemplaren van de VW Golf, Beetle, Jetta en Passat en de Audi A3. Daar houdt het trouwens niet op want Volkswagen mag zich ook aan een miljardenboete verwachten (zo’n 16 miljard euro of 33.000 euro per wagen!).
In een reactie laat de CEO van Volkswagen, Martin Winterkorn, weten dat het merk de situatie zeer ernstig neemt en er meteen een extern onderzoek is gestart. Ook zal het merk zijn volledige medewerking verlenen aan het onderzoek van de betrokken diensten in de VS.
Ongeacht de uitkomst van het onderzoek is dit een grote klap voor Volkswagen dat in 2018 het grootste autoconcern ter wereld wil worden. De verkoop van alle wagens met een 2.0 TDI motor wordt in de VS per direct stilgelegd en de kans is groot dat VW ook volgend jaar daar geen wagens met die motor mag aanbieden wegens het ontbreken van een geldig attest.
De gevolgen lieten zich deze ochtend meteen voelen op de beurs van Frankfurt. Het aandeel van Volkswagen (VOW) tuimelde van € 162 naar € 127, een verlies van bijna 22 procent. Volkswagen ziet op dit ogenblik dus al miljarden verdampen.
Wordt ongetwijfeld vervolgd.