Fiat bestaat tegenwoordig bijna enkel uit varianten op de 500, maar daar komt snel verandering in. Dit is namelijk de nieuwe Fiat Tipo, een compacte sedan die in tegenstelling tot eerdere geruchten toch in heel Europa op de markt komt.
De Fiat Tipo is de productieversie van het
Aegea project en moet de in Oost-Europa populaire Linea doen vergeten. De compacte sedan komt echter ook in West-Europa op de markt. Een logische zet van Fiat want ook al is dit soort auto’s hier niet zo gewild, het aantal concurrenten is op één hand te tellen... Eigenlijk denken we zelfs maar aan één echte concurrent en dat is de Skoda Rapid.
De naam Tipo doet bij velen ongetwijfeld nog een belletje rinkelen. Eind jaren ’80 wou Fiat met die C-segmenter mensen uit hun VW Golf krijgen. De nieuwe Tipo is echter in niets te vergelijken met de oude. De hoekige vormen hebben plaatsgemaakt voor sierlijke Italiaanse lijnen zonder dat dit ten koste gaat van de functionaliteit van de wagen. De sedan is 4,50 meter lang, 1,78 meter breed en 1,48 meter hoog met een wielbasis van 2,64 meter. In de koffer kan je 510 liter aan bagage kwijt. Fiat biedt de Tipo aan met twee Multijet II Turbodiesels en twee benzinemotoren die kunnen gekoppeld worden aan een manuele of automatische versnellingsbak. De vermogens variëren tussen 95 en 120 pk.
De verkoop van de Tipo gaat in Italië in december van start en wordt nadien uitgebreid naar België en de rest van Europa. In een later stadium mogen we nog een hatchback en stationversie van de Tipo verwachten als opvolgers voor de Bravo. Bedenk vervolgens dat Fiat ook nog een
124 Spider en een
Toro pickup in petto heeft en zo zijn de showrooms van de Italianen weer als vanouds gevuld.