De Dodge Viper heeft al een bewogen carrière achter de rug. In 2009 leek het al eens over en uit voor het V10 icoon, maar in 2013 was daar dan plots toch generatie nummer vier. Nu duikt er echter een nieuw probleem op want in 2017 wordt de fabriek waar de Viper van de band rolt definitief gesloten.
De eerste generatie Dodge Viper liep vanaf 1992 van de band en hield het vol tot 2002. Twee generaties later in 2009 leek het einde voor een eerste keer nabij toen moederbedrijf Chrysler zich in financiële moeilijkheden bevond en uiteindelijk werd overgenomen door Fiat. Sergio Marchionne, de nieuwe ceo van FCA (Fiat Chrysler Corporation), bevestigde na de fusie echter dat de Viper toch nieuw leven zou ingeblazen worden.
Uiteindelijk kwam generatie vier in 2013 op de markt als SRT Viper met een 8.4 liter V10 als krachtbron. Na de introductie werd echter snel duidelijk dat de Viper geen kassucces zou worden. De wagen had het moeilijk om op te boksen tegen zijn eeuwige rivaal, de
Chevrolet Corvette. Ook de recente prijsverlaging en het aanbieden van
8.000 lakkleuren kunnen het tij niet doen keren.
Een bijkomend probleem stelt zich in de geplande sluiting van de fabriek waar men de Viper op dit moment bouwt. In 2017 gaat de fabriek definitief dicht en over een mogelijke verhuis van de productie wordt nog met geen woord gerept. Is het definitieve einde voor de Viper nu echt nabij of tovert Sergio Marchionne weer wat uit zijn hoge hoed? Binnenkort kennen we het antwoord.