De persfoto’s lekten vorige week maandag, maar pas deze ochtend is de nieuwe Mercedes E-Klasse helemaal officieel. De nieuwe Benz zit zoals verwacht boordevol nieuwe technologieën waardoor autonoom rijden weer een stap dichterbij komt.
Dat het
ontwerp van de nieuwe E-Klasse een perfecte mix is van elementen van de C- en S-Klasse zal niemand echt verbazen. Toch blijft het ergens wel jammer dat Mercedes geen enkel onderscheidend element heeft toegevoegd aan de wagen. De nieuwe E-Klasse is iets langer dan zijn voorganger (+4,3 cm) en ook de wielbasis neemt toe (+6,5 cm).
De afgelopen twee jaar heeft Mercedes veel geïnvesteerd in nieuwe technologieën, met als gevolg dat de E-Klasse zelfs de iets oudere S-Klasse aftroeft (
al is dat maar voor even, want Mercedes is al druk in de weer met een facelift voor hun topmodel). Het interieur wordt gekenmerkt door twee displays van 12,3 inch. Het infotainment laat zich op verschillende manieren bedienen. Ofwel gebruik je de touchpad ofwel gebruik je de touch controle knoppen aan het stuur. Oh, en alsof dat nog niet voldoende is reageert de E-Klasse ook op spraakcommando’s.
Bij zijn introductie wordt de nieuwe Mercedes E-Klasse geleverd met drie motoren. De E 200 met 184 pk en 300 Nm is voorlopig de enige benzinemotor. Die versie gaat in 7,7 seconden van 0 naar 100 km/h en heeft een gemiddeld verbruik van 5,9 l/100 km. Dieselrijders kunnen kiezen uit een E 220 d met 195 pk en 400 Nm koppel of een E 350 d met 258 pk en 620 Nm. Die eerste is de meest zuinige optie met een gemiddeld verbruik van 3,9 l/100 km, de laatste gaat dan weer sneller van 0 naar 100 km/h (5,9 s tegenover 7,3 s). Schakelen gebeurt standaard steeds via een 9-traps automaat.
Uiteraard worden de motorkeuzes de komende maanden nog uitgebreid. Zo komt Mercedes met een E 350 e, een plug-in hybride met 279 pk, 600 Nm koppel en een CO2-uitstoot van amper 49 g/km. Ook een E 400 4MATIC en E 63 AMG staan op het programma.
De E-Klasse wordt onder andere uitgerust met Adaptive Cruise control waarmee de wagen mooi zijn voorligger kan volgen tot een snelheid van 210 km/h. Ook is er Active Lane Change Assist dat automatisch van rijbaan verandert bij het uitvoeren van een inhaalmanoeuvre. Dat je daarnaast de E-Klasse via je smartphone kan laten parkeren in een krappe parkeerplaats werd
eerder al bewezen.