Hyundai heeft vandaag de langverwachte Ioniq voorgesteld. Het ecologische wereldmodel van Hyundai valt niet zozeer op omwille van zijn gestroomlijnde uiterlijk, maar ook door de drie mogelijke aandrijflijnen waarmee de wagen geleverd wordt.
Er komen dus drie versies van de
Ioniq en daar pakt Hyundai maar al te graag mee uit. Ze bieden zowel een hybride, een plug-in hybride als een elektrische versie aan. Ongezien volgens het merk en daar overdrijven ze eigenlijk niet eens mee. De Ioniq werd volledig nieuw ontwikkeld waardoor van bij het begin rekening kon gehouden worden met allerlei zaken zoals het strategisch plaatsen van het accupakket in de bodemplaat. Hierdoor weet Hyundai het zwaartepunt van de wagen zeer laag te houden. Verder bestaat het koetwerk voor meer dan de helft uit ultrasterk staal en lichtgewicht aluminium.
De benzinemotor onder de kap van de hybride versie is een 1.6 GDi met 105 pk. Die wordt bijgestaan door een elektromotor waardoor het totale vermogen toeneemt tot 152 pk. Het maximale koppel bedraagt 265 Nm. Volledig elektrisch rijden is mogelijk, maar dan wordt de topsnelheid wel begrensd tot 120 km/h. Schakelen gaat via een 6-traps automaat met dubbele koppeling.
Er zijn twee rijmodi, namelijk Eco en Sport. Dit en andere zaken instellen kan via het centraal geplaatste scherm van 7-inch. Hyundai rust de Ioniq uit met de nodige veiligheidssystemen zoals Lane Keeping Assist, Lane Departure Warning, Blind Spot Detection en Autonomous Emergency Braking.
De Ioniq staat vanaf deze zomer in de Belgische showrooms als hybride en elektrische versie. Enkele maanden later volgt de plug-in hybride.