Test Mercedes-Benz G-Klasse G 450 d (2025)

Door Stijn Roggeman | 14-10-2025

Samenvatting

  • Pluspunten: indrukwekkend tijdloos ontwerp, offroad-capaciteiten, personaliseringsmogelijkheden
  • Minpunten: windgeluiden, beenruimte achterin, rijcomfort, touchpad voor infotainment
  • Ideaal voor: wie een flinke dosis luxe en karakter wil combineren met echte offroadcapaciteiten en daarbij niet terugschrikt voor een stevig prijskaartje
Mercedes-Benz G-Klasse G 450 d 2025

Introductie

De G-Klasse is zonder twijfel een van de meest tot de verbeelding sprekende modellen van Mercedes-Benz, en dat voor een wagen die al sinds 1979 in productie is. Onlangs kreeg de iconische terreinwagen een subtiele facelift, het perfecte moment dus om te ontdekken waar die blijvende aantrekkingskracht precies vandaan komt. Wij trokken er enkele dagen op uit met de G 450 d, de krachtige mild hybrid dieselversie van deze legendarische offroader.

Video: Mercedes-Benz G-Klasse G 450 d in detail

Bekijk hier onze video van de Mercedes G-Klasse G 450 d. We tonen het exterieur en interieur van onze testwagen en nemen je mee onderweg voor een volledige POV-rijervaring. Zo ontdek je zelf hoe de mild hybride dieselversie van deze terreinwagen eruitziet en rijdt.

Exterieur

Het design van de G-Klasse hoeft eigenlijk aan niemand nog voorgesteld te worden. De iconische Geländewagen bestaat al sinds 1979 en hoewel de tweede generatie uit 2018 volledig nieuw werd ontwikkeld, bleef het herkenbare basisontwerp grotendeels behouden. Dat is bij de facelift van 2024 niet anders. Wie goed kijkt, merkt subtiele wijzigingen op zoals een extra horizontale lamel in de grille, licht hertekende bumpers, nieuwe velgdesigns en enkele kleine aanpassingen voor een betere, of in dit geval minder slechte, aerodynamica.

Na de motorkeuze begint de configuratie van elke G-Klasse met de selectie van een uitrustingslijn voor het exterieur. Naast het standaard koetswerk zijn er drie opties: de robuuste Professional Line, luxueuze Luxury Line en sportieve AMG Line. Die kunnen vervolgens nog verder gepersonaliseerd worden met twee Nightpakketten en talloze mogelijkheden binnen het exclusieve MANUFAKTUR-programma. De mogelijkheden zijn werkelijk eindeloos, mits dat ook geldt voor je portemonnee.

Onze testwagen werd uitgerust met het PROFESSIONAL Line-exterieur. Dat zorgt onder meer voor extra spatschermen, een radiatorgrille in koetswerkkleur, steenslagbescherming voor de koplampen en een bodemplaat in roestvrij staal. Dankzij het bijkomende Nightpakket krijgt de G-Klasse enkele zwarte designelementen en donkergetinte koplampen. De standaard zilverkleurige 18-inch velgen werden ingeruild voor zwarte exemplaren. Via het Manufaktur-programma viel de keuze bovendien op de lakkleur Manufaktur Olive, gecombineerd met zwarte bumpers en wielkastverbreders. Als kers op de taart kreeg onze testwagen nog een dakdrager met ladder aangemeten.

Bij het ophalen stond de G 450 d tussen een reeks andere nieuwe Mercedes-modellen, stuk voor stuk luxueuze topversies. Toch verbleekten ze allemaal naast deze G-Klasse. Wat een imposante verschijning blijft dit toch, zelfs anno 2025.

Mercedes-Benz G-Klasse G 450 d 2025

Interieur

Spartaanse toestanden hoef je binnenin de G-Klasse niet te vrezen. Sinds de facelift van 2024 combineert het interieur robuuste elementen met een moderne uitstraling. Blikvangers zijn de twee 12,3-inch schermen waarvan één dienstdoet als infotainmentscherm met touchscreenfunctie. Dat systeem kan ook via de touchpad op de middenconsole bediend worden, al zijn we daar tijdens onze test geen fan van geworden. Het touchscreen werkt gewoon sneller en intuïtiever. De menustructuur van het MBUX-systeem is logisch opgebouwd, maar echt toonaangevend is het niet. Mercedes gebruikt grote pictogrammen, waardoor er telkens slechts drie menu’s tegelijk zichtbaar zijn. Daardoor moet je geregeld scrollen om te vinden wat je zoekt. Wel handig zijn de fysieke knoppen voor basisfuncties zoals de temperatuurregeling. Ook de snelkoppelingen waarmee je verplichte rijhulpsystemen zoals de intelligente snelheidsassistent of rijbaanassistent eenvoudig kunt uitschakelen, verdient een pluim.

Net als bij het exterieur biedt Mercedes binnenin talloze personaliseringsmogelijkheden. De afwerking is van hoog niveau en het geheel straalt kwaliteit uit. De zetels, in ons geval smaakvol uitgevoerd in notenbruin en zwart leder, bieden een uitstekend zitcomfort en zijn elektrisch verstelbaar via de vertrouwde Mercedes-knoppen in het deurpaneel.

Achterin geen gedoe met een aflopende daklijn, en dus geniet je van een overvloed aan hoofdruimte. De beenruimte is daarentegen wat beperkter, tot je op de technische fiche ontdekt dat de G-Klasse zonder reservewiel eigenlijk maar 4,6 meter lang is. Je zou het model van buitenaf gemakkelijk een klasse groter inschatten. De achterbank zelf zit comfortabel en ook hier is het materiaalgebruik onberispelijk.

Het koffervolume bedraagt 640 liter en dankzij de afwezigheid van een tildrempel laad je spullen moeiteloos in en uit. Door eerst de zitting omhoog te klappen en daarna de rugleuning neer te leggen, groeit de laadruimte tot 2.010 liter. Een volledig vlakke laadvloer krijg je echter niet: tussen het kofferdeel en het gedeelte boven de achterbank blijft een niveauverschil van zo’n 20 centimeter bestaan.

Mercedes-Benz G-Klasse G 450 d 2025

Aandrijflijn

Onder de motorkap van de Mercedes-Benz G 450 d schuilt een 3.0-liter zes-in-lijn turbodiesel met mild-hybridtechnologie. Het blok levert 367 pk en 750 Nm koppel, met daarbovenop nog eens 20 pk elektrische ondersteuning wanneer dat nodig is. De kracht wordt via de 9-traps 9G-TRONIC automaat naar alle vier de wielen gestuurd, wat deze G-Klasse in staat stelt om in slechts 5,8 seconden naar 100 km/u te sprinten en een topsnelheid van 210 km/u te bereiken. Het gemiddeld verbruik ligt volgens WLTP op 9,2 l/100 km met een CO2-uitstoot van 241 g/km. Met een inhoud van 100 liter valt de brandstoftank gelukkig groot uit waardoor je nog altijd kan rekenen op een rijbereik van meer dan 1.000 kilometer.

Mercedes-Benz G-Klasse G 450 d 2025

Rijervaring

Deze test is niet alleen onze eerste kennismaking met de gefacelifte versie, maar ook met de G-Klasse in het algemeen. Dat merkten we meteen toen we voor het eerst aan de deurhendel trokken want de deur ging niet open. Logisch, zo blijkt, want bij dit model moet je al sinds 1979 eerst op de knop in de deurhendel drukken. We leren bij. Vervolgens hadden we ook twee pogingen nodig om de deur goed dicht te krijgen. Dit vraagt bij de G-Klasse namelijk flink wat meer kracht dan in elke andere nieuwe wagen. Een minpunt willen we dit niet noemen, het past op één of andere manier perfect bij het stoere karakter van deze iconische offroader.

Eén van de redenen waarom veel mensen de voorbije jaren overstapten van lage sedans en breaks naar SUV’s is de hogere en dus makkelijkere instap. Bij de G-Klasse is het net omgekeerd: hier moet je echt inklimmen. Zijdelingse treeplanken aanvinken op de optielijst is dan ook geen overbodige luxe.

Eenmaal vertrokken ervaar je meteen het voordeel van die hoge zitpositie. Je torent letterlijk boven het verkeer uit en hebt daardoor een uitstekend overzicht van wat er rondom je gebeurt. Minder aangenaam is het windgeruis: op de snelweg hoor je hoe de wind tegen de steile voorruit slaat en de dakdrager op onze testwagen versterkt dat nog eens extra. Comfort is ook niet zijn sterkste kant, want op oneffen wegen of in bochten krijg je snel een hobbelig gevoel, een gevolg van het ladderchassis.

Afhankelijk van de configuratie schommelt het theoretisch verbruik tussen 8,7 en 10,0 l/100 km. Dat beloofde niet veel goeds voor onze testwagen met dakdrager, maar verrassend genoeg klokten we na vijf dagen af op 8,3 l/100 km. Doe je dus niet te gek, dan is het officiële WLTP-cijfer perfect haalbaar. En met een volle tank zie je zelfs een rijbereik van ruim 1.000 kilometer verschijnen, tegenwoordig een zeldzaamheid in dit elektrische tijdperk.

Bij het parkeren valt op dat de G-Klasse minder lang is dan je zou denken. Met zijn 4,82 meter, reservewiel inbegrepen, past hij vlot in een gemiddeld parkeervak. Althans qua lengte want door zijn breedte en vooral zijn hoogte blijven veel parkeergarages alsnog verboden terrein.

Over terrein gesproken: de G-Klasse blijft uiteraard een offroadkampioen. Hij beschikt over drie selecteerbare differentieelsperren voor maximale tractie en de vernieuwde offroadcockpit toont nu alle relevante terreingegevens overzichtelijk op het scherm. Toch zal de meerderheid van de nieuwe G-Klasses het asfalt zelden verlaten en dus lag onze focus vooral op zijn gedrag in het dagelijkse verkeer.

Mercedes-Benz G-Klasse G 450 d 2025

Prijs

De Mercedes-Benz G-Klasse G 450 d heeft al een stevige basisprijs van 126.929 euro, maar zoals vaak bij premiummerken loopt dat bedrag snel verder op zodra je de optielijst induikt. Onze testwagen is uitgerust met het PROFESSIONAL Line exterieur (€ 1.815) dat onder meer extra spatschermen, een radiatorgrille in koetswerkkleur, steenslagbescherming voor de koplampen en een roestvrijstalen bodemplaat toevoegt. De standaard zilverkleurige 18-inch velgen werden ingeruild voor zwarte exemplaren, goed voor nog eens € 786. Ook de lakkleur drijft de prijs verder op. Wie verder kijkt dan de standaardkleuren, kan kiezen uit bijna dertig exclusieve Manufaktur-kleuren met prijzen tussen € 4.780 en € 8.833. In het geval van onze testwagen werd gekozen voor de tint Manufaktur Olive, goed voor € 4.780 extra. Tenslotte betaal je voor de gemonteerde dakdrager € 6.050. De exacte configuratie was niet voorhanden, maar alles samen komt de catalogusprijs van dit exemplaar al zeker op ruim 140.000 euro.

Mercedes-Benz G-Klasse G 450 d 2025

Eindoordeel

Dat de vernieuwde G-Klasse uitblinkt in charme, karakter en offroadcapaciteiten hoefden we eigenlijk niet meer te bewijzen. Wat onze vijf dagen achter het stuur van deze terreinwagen wel duidelijk maakten, is dat de G 450 d ook in 2025 nog helemaal zijn plaats verdient in het modellengamma van Mercedes. Van de technologische updates en de hoogwaardige materialenmix tot de uitstekende bouwkwaliteit en het, relatief gezien, verrassend gunstige verbruik: deze G-Klasse blijft indruk maken. Dat hij voor velen buiten budget ligt, is misschien niet eens een nadeel. Het maakt hem alleen maar begeerlijker.

Technische gegevens Mercedes G-Klasse G 450 d (2025)

Motor Mild hybrid diesel
Vermogen 367 pk / 270 kW
Versnellingsbak Automaat
0–100 km/h 5,8 s
Topsnelheid 210 km/h
Verbruik 8,7 – 10,0 l/100 km
CO2-uitstoot 227 g/km
Belgische vanafprijs € 126.929

Volg Autotijd op YouTube

Op ons YouTube-kanaal CarStan POV Driving tonen we elk detail van het exterieur en interieur van onze testwagens en nemen we je mee voor een virtuele testrit. Volg ons net als 10.000 anderen en mis geen enkele nieuwe video!

Exterieur, interieur & testritten

Meer rijtesten