Citroën toont Europese versie van C5 Aircross

Meer dan een jaar geleden presenteerde Citroën in China de C5 Aircross. Het merk bevestigde toen dat de SUV ook zijn weg naar de Europese markten zou vinden en maakt die belofte nu waar.
Auteur: Stijn | 24-05-2018
Momenteel biedt Citroën al de C3 Aircross aan en als we kijken naar de verkoopcijfers van die compacte crossover (80.000 stuks) dan zou ook de grotere C5 Aircross wel eens een schot in de roos kunnen worden. De crossover deelt zijn basis met de Peugeot 3008 en Opel Grandland X, maar is een tikje eigenzinniger zoals dat hoort bij een echte Citroën.

De buitenafmetingen van de Europese C5 Aircross komen overeen met de Chinese variant. De lengte bedraagt dus precies 4,5 meter, de breedte komt uit op 1,84 meter en de hoogte is 1,67 meter. Het interieur is echter anders ingedeeld want waar klanten in China houden van meer beenruimte achterin stellen wij in Europa eerder extra kofferruimte op prijs. In de Europese versie raak je daarom 580 liter aan bagage kwijt tegenover slechts 482 liter in de Chinese variant. De zetels achteraan kan je bovendien 15 centimeter naar voor schuiven of apart neerklappen, goed voor een kofferruimte van maximaal 1.630 liter.

De C5 Aircross is zowel op vlak van exterieur als interieur uitvoerig te personaliseren. De bestuurder beschikt over een digitale instrumentencluster op een 12,3-inch scherm en centraal doet een tweede 8-inch exemplaar dienst als infotainmentsysteem. Een extra troef van de crossover zijn de ‘Progressive Hydraulic Cushions’, de opvolger van de hydropneumatische vering waar Citroën vroeger zo voor bekend stond.

Klanten kunnen kiezen uit twee benzinemotoren. Het instapmodel is de PureTech 130 S&S met handgeschakelde zesbak. Een trede hoger staat de PureTech 180 S&S met 8-traps automaat. De drie opties voor dieselrijders zijn een BlueHDi 130 met handgeschakelde zesbak of 8-traps automaat en een BlueHDi 180 met 8-traps automaat. Een plug-in hybride uitvoering volgt in 2019.


Recent Citroën nieuws

Nieuwe Citroën Berlingo is hipper dan ooit

Nieuwe Citroën Berlingo is hipper dan ooit

De echte gloriejaren van de Berlingo liggen dankzij de komst van crossovers al een tijd achter ons, maar dat weerhoudt Citroën er niet van om in Genève de derde generatie van de ludospace voor te ...
Vernieuwde Citroën C4 Cactus: minder eigenzinnig, meer comfort

Vernieuwde Citroën C4 Cactus: minder eigenzinnig, meer comfort

De C4 Cactus stond bij zijn introductie in 2014 symbool voor een heropleving van de Franse eigenzinnigheid bij Citroën. Helaas lijkt het merk daar nu plots zelf niet meer zo van overtuigd en ...
Citroën C3 Aircross is officieel

Citroën C3 Aircross is officieel

De laatste jaren ruimen MPV’s massaal het veld voor crossovers en SUV’s. Ook de C3 Picasso ontsnapt niet aan de huidige trend en wordt na één generatie omgedoopt tot C3 ...
Citroën C5 Aircross legt nadruk op Frans rijcomfort

Citroën C5 Aircross legt nadruk op Frans rijcomfort

Goed nieuws voor de fans van de Aircross Concept die Citroën vorig jaar op de wereld losliet. Het Franse merk neemt de SUV namelijk vrijwel ongewijzigd in productie en blijft zo zijn eigenzinnige ...
Citroën C-Aircross Concept blikt vooruit naar compacte SUV

Citroën C-Aircross Concept blikt vooruit naar compacte SUV

Citroën haalt in de aanloop naar het autosalon van Genève het doek van de C-Aircross, een concept die de wereld moet warm maken voor een compacte SUV van het ...
Citroën CXperience bewijst: nieuw vlaggenschip zonder DS-label kan

Citroën CXperience bewijst: nieuw vlaggenschip zonder DS-label kan

De zomervakantie loopt nu echt op zijn einde en dat betekent dat we eindelijk weer eens echt autonieuws voorgeschoteld krijgen op maandag. Citroën bijt de spits af met de CXperience ...