Rijtest Opel Mokka-e met 136 pk (2021)

Rijtest Opel Mokka-e met 136 pk (2021)
Auteur: Stijn Roggeman
Verschenen op 17-10-2021

De Mokka was even uit het Opel-gamma verdwenen, maar achter de schermen werkte het merk volop aan een geheel nieuwe generatie. Wij gingen op pad met de nieuwe Mokka-e, de elektrische versie van de SUV.

Wil je onze testwagen in detail bekijken of de rijtest zelf ervaren? Bekijk dan onze video's onderaan dit verslag. Vergeet ook zeker niet gratis te abonneren op CarStan POV Driving en CarStan Visuals, de internationale YouTube-kanalen van Autotijd.be.

Strak ontwerp

Onder de vleugels van Stellantis lijkt Opel eindelijk de aandacht te krijgen waar het merk al jaren nood aan had. De lancering van de Mokka betekent het startschot voor het nieuwe Opel en dat gaat gepaard met een geheel nieuwe designtaal. Vooraan gaat alle aandacht naar de Opel Vizor, het zwarte rechthoekige paneel dat visueel mooi overvloeit in strakke koplampen met een L-vormige lichtsignatuur. De rest van de koets oogt zeer strak en is een verademing na de lange reeks anonieme ontwerpen bij Opel.

Rijtest Opel Mokka-e met 136 pk (2021)


Matcha Green

Opvallend, voor de felgroene lakkleur Matcha Green van onze testwagen hoef je niet bij te betalen. Dit is namelijk de standaardkleur. We zijn benieuwd hoeveel mensen de Mokka zo durven bestellen.

De Mokka staat op het CMP-platform, een basis waar ook de Peugeot 2008 en DS 3 Crossback van gebruikmaken. Met een lengte van 4,15 meter past de SUV perfect in het B-segment waar Opel trouwens ook de Crossland aanbiedt. De Mokka komt echter een stuk hipper voor de dag en moet daardoor een ander publiek aanspreken.

Rijtest Opel Mokka-e met 136 pk (2021)

Interieur: modern, maar praktisch

Het ontwerp is dus al veelbelovend en ook het interieur geeft een mooie eerste indruk. Veel is te danken aan het Pure Panel. Dit is de naam die Opel geeft aan de twee aaneensluitende schermen van het digitaal instrumentenpaneel en infotainmentsysteem. De ergonomie is uitstekend. Er zijn sneltoetsen voor de belangrijkste menu’s van het infotainment, een aparte volumeknop en fysieke toetsen voor de airco.

Rijtest Opel Mokka-e met 136 pk (2021)


Kofferinhoud

Wat beter kan is de ruimte achterin. De hoofdruimte volstaat net, maar de beenruimte kan beter. Verder bedraagt de kofferinhoud van de elektrische Mokka 310 liter. Dat is 40 liter minder ten opzichte van de varianten met verbrandingsmotor.

Rijtest Opel Mokka-e met 136 pk (2021)

Motoren: geen keuzestress

Last van keuzestress? Dan ben je wellicht blij met het motorenaanbod van de Opel Mokka-e. De enige mogelijkheid is namelijk een elektromotor van 136 pk en 260 Nm koppel in combinatie met een accupakket van 50 kWh. Dit zorgt voor een maximaal rijbereik volgens de WLTP van zo’n 320 kilometer.

Rijtest Opel Mokka-e met 136 pk (2021)

Rijden

Opel laat je kiezen uit drie rijmodi (Eco, Normal, Sport) en die hebben effectief een grote impact op het karakter van de Mokka-e. Voor stedelijke ritten volstaat de Eco-modus die duidelijk focust op het behalen van een maximaal rijbereik. Op de snelweg schakel je echter best meteen over op de Sportstand. Dat is de namelijk de enige stand waarbij je daadwerkelijk over het maximaal vermogen van 136 pk en 260 Nm koppel kan beschikken en dat kan je zeker gebruiken bij acceleraties en inhaalmanoeuvres. Uiteraard slinkt het rijbereik dan wel aanzienlijk. Dit kan je enigszins oplossen door de versnelling in de B-stand te zetten om regeneratief te remmen. One-pedal driving is echter niet mogelijk bij de Mokka-e.

Elektrische wagens zijn over het algemeen zeer stil. Bij de Mokka-e is het gezoem van de elektromotor echter opvallend aanwezig, zowel bij het accelereren als afremmen. Zeker een punt dat voor verbetering vatbaar is. Je kan dit zelf constateren aan de hand van onze video onderaan dit testverslag.

Toch zijn er heel wat zaken waarmee Opel wel scoort. Zo is de zitpositie een pak beter dan bij zijn voorganger, houdt de vering goed rekening met het extra gewicht van het accupakket en gebeurt de besturing met voldoende gevoel.

Rijtest Opel Mokka-e met 136 pk (2021)

Laden

Hoewel de WLTP wijst op een rijbereik van zo’n 320 kilometer blijkt dat in praktijk niet haalbaar. Reken bij een mix van stadsverkeer en snelwegen op ongeveer 250 kilometer. Daardoor zal je de Mokka-e geregeld moeten bijladen. Via een snellader kan dat aan 100 kW, in het andere geval ben je aangewezen op 3-fase laden aan 11 kW.

Rijtest Opel Mokka-e met 136 pk (2021)

Prijzen

Op het moment van de publicatie van dit testverslag starten de prijzen voor de Opel Mokka-e bij 36.200 euro. Daarmee krijgt de elektrische variant het niet makkelijk want de vanafprijs voor een benzineversie van de Mokka bedraagt slechts 22.950 euro. Voor dat bedrag krijg je een 1.2 benzine met 100 pk. Andere opties zijn een benzineversie met 130 pk en een 1.5 diesel met 110 pk.

Rijtest Opel Mokka-e met 136 pk (2021)

Conclusie

Met de Mokka krijgt Opel eindelijk weer een eigen identiteit. De designafdeling verdient alle lof want ook binnenin maakt de SUV een grote sprong voorwaarts. Ben je op zoek naar een hippe, elektrische SUV die goed rijdt, dan mag deze Mokka-e zeker op je shortlist. We raden in dat geval wel aan om de prijslijst van de Mokka met verbrandingsmotoren niet te bekijken. Het prijsverschil tussen de basisversies van de Mokka en Mokka-e bedraagt namelijk meer dan 13.000 euro. Dat is toch een pak geld dat je zelfs na 5 jaar elektrisch rijden niet terugverdient.

Pluspunten
- Hip ontwerp
- Modern interieur met aandacht voor ergonomie

Verbeterpunten
- Zoemend geluid elektromotor te aanwezig
- Matige hoofd- en beenruimte achterin


Rijtest Opel Mokka-e met 136 pk (2021)

Bekijk hieronder onze video voor de Opel Mokka. Vergeet ook niet gratis te abonneren op de internationale YouTube kanalen van Autotijd.be. Zo mis je geen enkele nieuwe video!

Video Opel Mokka-e POV rijtest

Volg Autotijd.be

Autotijd.be maakt video's onder het internationaal label "CarStan" op YouTube.

POV testritten
Exterieur & interieur in detail

Meer rijtesten

rijtest Test Lexus LC 500h Hokkaido Edition (2023)

Test Lexus LC 500h Hokkaido Edition (2023)

Lexus staat in Europa bekend om zijn SUV’s zoals de NX en RX, maar het Japanse merk levert hier ook andere modellen zoals de ES en LS. Hun meest ...
rijtest Test Abarth 500e Cabrio (2023)

Test Abarth 500e Cabrio (2023)

Geen enkel automerk ontsnapt aan de elektrische revolutie. Ook Abarth denkt ondertussen volop aan de toekomst en stelde recent hun versie van de Fiat ...
rijtest Test Toyota GR Supra met handgeschakelde zesbak (2023)

Test Toyota GR Supra met handgeschakelde zesbak (2023)

Een handgeschakelde Toyota GR Supra voor de Europese markt, wie had dat nog durven dromen. Maar kijk, ondertussen is het echt zover en hebben wij ...
rijtest Test Lexus RX 500h F Sport Performance (2023)

Test Lexus RX 500h F Sport Performance (2023)

De Lexus RX neemt het op tegen populaire SUV’s zoals de BMW X5 en Mercedes GLE. Geen makkelijke taak waardoor de RX tot nu toe een zeldzame ...
rijtest Test Renault Austral E-Tech hybrid 200 esprit Alpine (2023)

Test Renault Austral E-Tech hybrid 200 esprit Alpine (2023)

Na amper één generatie verdween de Kadjar vorig jaar uit de showrooms van Renault, maar dat betekent niet dat het merk het segment van compacte ...
rijtest Test Toyota Corolla GR Sport (2023)

Test Toyota Corolla GR Sport (2023)

Wanneer we in Europa praten over de Corolla denken we in eerste instantie aan de Touring Sports, de break die hier het leeuwendeel van de verkopen ...
ALLE RIJTESTEN