Test Volvo C40 Recharge Twin (2022)

Test Volvo C40 Recharge Twin (2022)
Auteur: Stijn Roggeman
Verschenen op 20-03-2022

De XC40 is al enkele jaren enorm populair. Volvo probeert dat succes nu nog eens te herhalen met de nieuwe C40. Een hippe SUV Coupé en eveneens made in Belgium. Redenen genoeg dus om deze elektrische SUV Coupé aan de tand te voelen. Wij gingen op pad met de C40 Recharge Twin Launch Edition.

Wil je onze testwagen in detail bekijken of de rijtest zelf ervaren? Bekijk dan onze video's onderaan dit verslag. Vergeet ook zeker niet gratis te abonneren op CarStan POV Driving en CarStan Visuals, de internationale YouTube-kanalen van Autotijd.be.

Ontwerp

Na de SUV-hype van de laatste jaren lijken zowel autofabrikanten als consumenten nu massaal te zwichten voor SUV coupés. Voor de fabrikanten is de motivatie duidelijk. In hun eeuwige zoektocht naar lagere verbruikscijfers en een groter rijbereik biedt zo’n sterk aflopende daklijn perspectieven. Dankzij de verbeterde aerodynamica scoren SUV coupés op dit onderdeel steevast beter dan hun SUV broertjes. Ook bij de C40 is dat het geval, daar komen we later nog op terug.

Eerst werpen we een blik op het ontwerp van de C40. Vooraan zien we nieuwe led-koplampen met Volvo’s bekende Thor’s hammer lichtsignatuur. Ook de XC40 krijgt vanaf dit jaar trouwens deze koplampen. Andere nieuwigheden vooraan zijn de bumper en dichtgewerkte grille. Helemaal interessant wordt het echter pas vanaf de B-stijl. Daar neemt de daklijn een duik naar beneden. De C40 is bijgevolg zo’n 6 centimeter lager dan de XC40. Net boven en onder de achterruit plaatst Volvo twee spoilers voor een betere aerodynamica en meer downforce. Tenslotte lopen de achterlichten mooi verticaal door tot aan het dak.

Test Volvo C40 Recharge Twin (2022)


Interieur

De indeling van het interieur kennen we reeds van de XC40. Op dat vlak dus geen verrassingen, al pakt Volvo het allemaal wat diervriendelijker aan. Het interieur is namelijk vrij van leder, een strategie die het Zweedse merk op al haar elektrische modellen zal toepassen. Dit betekent dus dat Volvo binnen acht jaar geen enkele wagen nog met leder zal uitrusten. Vanaf 2030 verkoopt Volvo namelijk uitsluitend elektrische wagens.

Het interieur straalt Zweedse degelijkheid uit en voelt ook kwalitatief aan. Onze testwagen is uitgerust met een panoramisch dak. Een dure optie zou je denken, maar niets is minder waar. Dit behoort namelijk tot de standaarduitrusting van de C40. Verder draait het infotainmentsysteem volledig op Android Automotive OS. Voor eigenaars met een Android smartphone voelt alles dus meteen zeer vertrouwd aan. Verder is ook deze Volvo uiteraard volgestouwd met een uitgebreide lijst aan veiligheids- en rijhulpsystemen.

Test Volvo C40 Recharge Twin (2022)

Op de achterbank heb je ruim voldoende beenruimte terwijl de hoofdruimte net volstaat. Jammer voor een eventuele vijfde inzittende is de middentunnel, een overblijfsel van de XC40 met verbrandingsmotor waarop de C40 gebaseerd is. In die XC40 kan je trouwens meer bagage kwijt, namelijk 569 liter tegenover 489 liter. Klap je de achterbank van de C40 neer, dan neemt de kofferinhoud toe tot 1.205 liter. Volvo voorziet ook een frunk van 31 liter, ideaal voor de laadkabels.

Test Volvo C40 Recharge Twin (2022)


Aandrijflijn

Terwijl de XC40 beschikbaar is met heel wat benzinemotoren en hybride versies brengt Volvo de C40 uitsluitend op de markt met een elektrische aandrijflijn. Je kan kiezen uit de C40 Recharge en Recharge Twin. Die eerste beschikt over één elektromotor op de vooras met een nette 231 pk en een accupakket van 69 kWh. Het rijbereik varieert van 406 tot 434 kilometer. Het gecombineerd verbruik ligt tussen 18,2 en 19,4 kWh/100 km.

Mag het allemaal wat meer zijn, dan kan je de C40 Recharge Twin bestellen. Dankzij een extra elektromotor achteraan neemt het vermogen toe tot 408 pk. Het accupakket is ook wat groter, namelijk 78 kWh. Het rijbereik komt echter vrijwel overeen met een theoretisch cijfer tussen 415 en 444 km.

Tenslotte nog een opmerkelijk verschil in de specificaties wanneer we de Recharge Twin uitvoering van de C40 en XC40 vergelijken. Het gecombineerd verbruik blijkt namelijk veel lager te zijn bij de C40 (20,7 - 22,3 kWh/100 km) dan bij de XC40 (23,8 - 25 kWh/100 km). Het gunstige effect van een sterk aflopende daklijn mag dus niet onderschat worden.

Test Volvo C40 Recharge Twin (2022)

Rijden

Zoek niet naar een startknop in de C40. Je duwt op het rempedaal, zet de transmissie in D (of R) en je bent meteen vertrokken. En dat vertrekken gaat zeer vlot in deze Recharge Twin uitvoering. Of wat had je gedacht met maar liefst 660 Nm koppel dat meteen beschikbaar is. Om je een idee te geven: een sprint van 0 naar 100 km/u lukt in 4,7 seconden.

Volvo heeft duidelijk werk gemaakt van de ophanging. Om het hoge gewicht, in dit geval 2,1 ton, te compenseren staat de vering van elektrische wagens vaak erg strak, maar de C40 blijft te allen tijde comfortabel. Verder is de zitpositie perfect in te stellen en de besturing is voldoende direct. Teleurstellend is wel het zicht naar achteren. Door de kleine, schuin geplaatste achterruit zie je echt niet veel van het achterliggend verkeer.

Via het infotainmentsysteem kan je de one pedal drive functie in- of uitschakelen. Zet je deze functie aan, dan remt de C40 wel erg bruusk af. We zijn dan ook verrast dat Volvo hiervoor de instellingen van de Polestar 2 niet overgenomen heeft. Daar kan je namelijk kiezen tussen 'off', 'low' en 'standard'. 'Low' zou in deze C40 ideaal geweest zijn. Andere merken kiezen vaak voor paddles achter het stuur om de mate van remregeneratie in te stellen. Die zijn bij de C40 ook niet aanwezig. Wel goed is dat de wagen via one pedal drive volledig tot stilstand komt. Je hoeft het rempedaal dus in het ideale geval niet in te drukken.

We reden met de C40 Recharge Twin zowel in traag stadsverkeer als op autosnelwegen. Terwijl het verbruik in de stad beperkt blijft onder 20 kWh, moet je op snelwegen toch al snel rekening houden met 23 kWh. Snelladen kan aan 150 kW. Zo laadt je de batterijen in 32 minuten opnieuw op van 10 tot 80 procent. Via een AC-lader van 11 kW duurt het 8 uur om de batterijen van 0 tot 100 procent op te laden.

Test Volvo C40 Recharge Twin (2022)

Prijzen

Op het moment van de publicatie van dit testverslag bedraagt de vanafprijs voor de C40 precies 49.550 euro. Voor dat bedrag krijg je een C40 Recharge Core. Wil je een C40 met twee elektromotoren, dan betaal je minimaal 59.400 euro voor de C40 Recharge Twin Plus. Onze testwagen was een Recharge Twin Launch Edition met een prijskaartje van 64.120 euro.

Test Volvo C40 Recharge Twin (2022)

Conclusie

Volvo waagt zich niet snel aan een nieuwe niche. De toevoeging van een elektrische SUV coupé aan het gamma is dus best verrassend, maar het resultaat mag er zijn. De C40 beschikt over een stijlvol exterieur en interieur, kan rekenen op uitstekende rijeigenschappen en hoeft op vlak van praktische bruikbaarheid niet veel toe te geven op de XC40. Het beperkte zicht naar achteren en de werking van de one pedal drive functie zijn evenwel zaken om mee rekening te houden. Ook het prijskaartje van onze Recharge Twin testwagen kan een struikelblok vormen. De C40 Recharge met één elektromotor is daarom de keuze van het verstand, deze Recharge Twin eerder de keuze van het hart.

Pluspunten
- Stijlvol ontwerp
- Kwalitatief vegan interieur
- Prestaties

Verbeterpunten
- One pedal drive remt bruusk af
- Zicht naar achteren
- Verbruik aan hoge snelheid


Test Volvo C40 Recharge Twin (2022)

Bekijk hieronder onze video's voor de Volvo C40. Vergeet ook niet gratis te abonneren op de internationale YouTube kanalen van Autotijd.be. Zo mis je geen enkele nieuwe video!

Video review Volvo C40

Video Volvo C40 exterieur en interieur in detail

Video Volvo C40 POV rijtest

Volg Autotijd.be

Autotijd.be maakt video's onder het internationaal label "CarStan" op YouTube.

POV testritten
Exterieur & interieur in detail

Meer rijtesten

rijtest Test Lexus LC 500h Hokkaido Edition (2023)

Test Lexus LC 500h Hokkaido Edition (2023)

Lexus staat in Europa bekend om zijn SUV’s zoals de NX en RX, maar het Japanse merk levert hier ook andere modellen zoals de ES en LS. Hun meest ...
rijtest Test Abarth 500e Cabrio (2023)

Test Abarth 500e Cabrio (2023)

Geen enkel automerk ontsnapt aan de elektrische revolutie. Ook Abarth denkt ondertussen volop aan de toekomst en stelde recent hun versie van de Fiat ...
rijtest Test Toyota GR Supra met handgeschakelde zesbak (2023)

Test Toyota GR Supra met handgeschakelde zesbak (2023)

Een handgeschakelde Toyota GR Supra voor de Europese markt, wie had dat nog durven dromen. Maar kijk, ondertussen is het echt zover en hebben wij ...
rijtest Test Lexus RX 500h F Sport Performance (2023)

Test Lexus RX 500h F Sport Performance (2023)

De Lexus RX neemt het op tegen populaire SUV’s zoals de BMW X5 en Mercedes GLE. Geen makkelijke taak waardoor de RX tot nu toe een zeldzame ...
rijtest Test Renault Austral E-Tech hybrid 200 esprit Alpine (2023)

Test Renault Austral E-Tech hybrid 200 esprit Alpine (2023)

Na amper één generatie verdween de Kadjar vorig jaar uit de showrooms van Renault, maar dat betekent niet dat het merk het segment van compacte ...
rijtest Test Toyota Corolla GR Sport (2023)

Test Toyota Corolla GR Sport (2023)

Wanneer we in Europa praten over de Corolla denken we in eerste instantie aan de Touring Sports, de break die hier het leeuwendeel van de verkopen ...
ALLE RIJTESTEN