Lamborghini Asterion LPI 910-4 is eindelijk onthuld
Zowat de hele wereld keek reikhalzend uit naar de komst van de Lamborghini Asterion Concept. Vandaag kunnen we de hybride eindelijk bewonderen.
Auteur: Stijn | 01-10-2014
Een elektromotor in een Lamborghini leek tot voor kort verre toekomstmuziek. Tot Lamborghini een plaatje de wereld instuurde met daarop een schets van een nieuwe concept met de naam Asterion. De volledige naam van deze elektro-supercar is Asterion LPI 910-4, waarbij de "I" staat voor "Ibrido", hybride dus.
Lamborghini's plugin-hybride is er één die kan tellen. Onder de motorkap zit een 5,2 liter V10, goed voor 610 pk. Die benzinemotor wordt bijgestaan door maar liefst 3 elektromotoren die nog eens 300 pk opleveren. De rekensom is snel gemaakt: 910 pk.
Twee elektromotoren zitten vooraan de Asterion en verzorgen de aandrijving van de voorwielen. Het derde exemplaar bevindt zich tussen de V10 motor en de versnellingsbak. Zuiver elektrisch rijden kan voor een afstand tot 50 km, al blijft de topsnelheid dan wel beperkt tot 125 km/h. Schakel je ook de benzinemotor in, dan zit de Asterion in drie seconden aan 100 km/h. De topsnelheid komt op 320 km/h te liggen.
Via knoppen aan het stuur kan gekozen worden uit drie rijstanden: in de Z-stand rij je volledig elektrisch, "T" doe je enkel een beroep op de benzinemotor en met "I"maak je gebruik van alle beschikbare motoren.sch).
De Asterion is dankzij zijn drie elektromotoren erg goed voor het milieu. De Concept stoot slechts 98 gram CO2 uit. Ter vergelijking, een Aventador stoot zo'n 370 g/km uit.