Mazda is de laatste jaren sterk bezig met het hele gamma, maar de echte ster is en blijft nog steeds de MX-5. Het merk maakt nu bekend dat het miljoenste exemplaar ondertussen van de band is gerold.
In 1989 presenteerde Mazda de eerste MX-5 (type NA), een betaalbare, lichtgewicht roadster waarbij rijplezier centraal stond. Het model bleek onmiddellijk een schot in de roos en bleef tot in 1997 in productie. Omwille van het succesvolle recept verschilde de tweede generatie (type NB) slechts minimaal van zijn voorganger. Enkel de kenmerkende klapkoplampen moesten plaatsmaken voor klassieke exemplaren, maar dat had uiteindelijk weinig gevolgen voor de populariteit van de MX-5. In 2005 stond de teller dan ook al op 700.000 stuks. Datzelfde jaar was het de beurt aan generatie drie (type NC) die meteen een stuk moderner oogde. Ook zorgde Mazda voor de grootste vernieuwing ooit bij de roadster door naast de softtop ook een versie met stalen klapdak op de markt te brengen. Ondanks het hogere gewicht was die versie al gauw goed voor het leeuwendeel van de verkopen.
Begin september was het dan de beurt aan de
vierde generatie MX-5 en nog steeds hield Mazda vast aan het gekende recept. Letterlijk elk onderdeel werd door de ingenieurs onder de loep genomen en zo licht mogelijk gehouden. Het resultaat was een winst van 100 kilogram tegenover zijn voorganger in combinatie met de nog steeds schitterende rijeigenschappen, iets waar
Fiat ondertussen van meegeniet.
Mazda mocht eerder dit jaar al de trofee van "World Car of the Year 2016" in ontvangst nemen voor de MX-5 en op vrijdag 22 april was het opnieuw feest. De miljoenste MX-5 rolde dan namelijk van de band in de fabriek van Hiroshima. En nu op naar de twee miljoen?