Mercedes heeft deze namiddag na enkele teaserfoto’s het doek gehaald van de nieuwe E-Klasse Break. Dat is nog niet alles want we mogen meteen ook kennismaken met de Mercedes-AMG E43 Break.
Bij de onthulling van de
E-Klasse Berline begin dit jaar fronste menig autoliefhebber de wenkbrauwen. Want ja, Mercedes had opnieuw een stijlvolle wagen ontworpen, maar waar was de eigenheid van het model gebleven? Zelfs de grootste autofanaten hadden het bij momenten moeilijk om de E-Klasse van zijn kleinere broer te onderscheiden. Gelukkig is dit minder van toepassing op de Break. Het front is uiteraard wel één op één overgenomen van de sedan, maar achteraan oogt de wagen duidelijk een stuk breder dan de C-Klasse Break terwijl de achterlichten een stuk smaller zijn.
Ondanks de aflopende daklijn blinkt de E-Klasse Break als vanouds uit op vlak van kofferruimte. 640 liter aan bagage kan je achteraan kwijt. Met de achterbank neergeklapt loopt dit zelfs op tot 1.820 liter. Daarmee presteert de Break op dat vlak minder goed dan zijn voorganger, maar houdt het merk de concurrentie wel sterk achter zich. Bovendien beschikt de eigenaar ten allen tijde over een vlakke laadvloer.
Qua interieur zijn er weinig verrassingen bij de E-Klasse Break. Het gehele dashboard en de aankleding worden verder volledig overgenomen van de Berline. Hetzelfde geldt voor de beschikbare veiligheidssystemen en de technologie voor autonoom rijden. Verder meldt Mercedes dat geen enkele andere wagen in dit segment meer hoofd- en elleboogruimte biedt voor de passagiers achteraan dan de nieuwe E-Klasse Break.
Mercedes levert de E-Klasse initieel als E 220 d met 194 pk of E 350 d met 258 pk. Klanten die de Break met een benzinemotor willen uitrusten, kunnen kiezen uit de E 200 met 184 pk of de E 250 met 211 pk.
Nog leuker wordt het bij de Mercedes-AMG E 43 Break. Die beschikt over een 3.0 liter biturbo V6 met 401 pk waarbij het vermogen over de vier wielen wordt verdeeld via een 9G-Tronic automaat. Het resultaat is een sprint van 0 naar 100 km/h in 4,7 seconden. Later dit jaar wordt het gamma nog uitgebreid met een E 63 Break. Ook mogen we voor het eerst ook een offroad-versie verwachten.