Er komt voorlopig geen einde aan de SUV-hype in België. In 2010 was dit type wagen al goed voor 11,5 procent van de inschrijvingen, maar dat is nog niets in vergelijking met het marktaandeel van 25,4 procent dat SUV's tijdens de eerste helft van 2016 innamen. In absolute cijfers komt dit overeen met 78.697 ingeschreven SUV's.
De titel van populairste SUV in België in de eerste helft van 2016 gaat naar Hyundai dat 6.155 exemplaren van de
Tucson wist te slijten. De wagen staat daarmee op een knappe zesde plaats in de lijst van populairste nieuwe auto’s in België. Enkel de Renault Megane (10.869), VW Golf (9.303), Renault Clio (6.797), Citroën C4 (6.574) en Fiat 500 (6.330) gaan de Tucson vooraf. De enige andere SUV die erin slaagt om een plaats in de top tien te bemachtigen is de nieuwe
Volkswagen Tiguan met 5.346 inschrijvingen.
Belgen lijken dus, net als de rest van Europa trouwens, als een blok te vallen voor het gebruiksgemak van een SUV. Vooral de vlotte instap en het grotere veiligheidsgevoel worden op prijs gesteld. Autobouwers spelen daar dan ook massaal op in, met als gevolg dat het aanbod van SUV’s nooit groter was dan vandaag. Van de klassieke, terreinwaardige
Toyota Land Cruiser tot een "enkel-de-looks-SUV" als de
Peugeot 2008 of zelfs een ruigere, opgehoogde versie van de
Opel Karl.
Bron: FEBIAC