In het jaaroverzicht zijn enkele opvallende stijgers en dalers waar te nemen. Peugeot profiteert van het succes van hun crossovers en herovert zo de vierde plaats die het in 2016 nog aan Opel moest afstaan. Onder de premiummerken zet Mercedes de grootste stap voorwaarts met 37.419 inschrijvingen, bijna 4.000 stuks meer dan vorig jaar. De opmars van de Zuid-Koreaanse merken lijkt dan weer gestuit. De populariteit van Kia nam wel toe, maar onvoldoende om het verloren marktaandeel van Hyundai te compenseren.
Zowel BMW, Mercedes als Audi bleven in 2017 onverminderd populair, maar ook de alternatieve premiummerken wisten hun positie te versterken. Zo moest Jaguar in 2015 nog tevreden zijn met 1.403 inschrijvingen, maar wist het in 2017 al 3.225 klanten te overtuigen. Bij Alfa Romeo zorgde de komst van de Giulia en Stelvio voor 2.610 inschrijvingen, 605 exemplaren meer dan het jaar voordien.
Tenslotte bekijken we de resultaten van de luxemerken. De verkopen van Maserati bleven stabiel ten opzichte van 2016. De nieuwe Levante hielp het Italiaanse merk wel vooruit, maar de verkopen van de Ghibli en Quattroporte vielen onverwacht sterk terug. Maserati zag zich zelfs genoodzaakt de productie van al hun modellen tijdelijk stil te leggen. Beter verging het Ferrari met een totaal van 112 ingeschreven exemplaren, 42 meer dan vorig jaar. Toch doet één sportwagenmerk nog beter, namelijk Aston Martin. De Britten leverden 46 wagens af in ons land tegenover amper 18 stuks in 2016. Volgend jaar zal het merk wellicht nog betere cijfers kunnen voorleggen dankzij de nieuwe Vantage. De meest exclusieve nieuwkomer in het Belgisch wagenpark komt uit het Franse Molsheim. Eén van de 70 geleverde exemplaren van de Bugatti Chiron is namelijk in ons land terechtgekomen.
Het volledige jaaroverzicht voor de Belgische inschrijvingen van personenwagens in 2017 vind je hier terug in de tweede tabel.