Land Rover heeft gisteravond de nieuwe Discovery zelf voorgesteld. De eigenzinnige terreinbeul is de laatste SUV in het gamma van de Britten die overgoten wordt met de nieuwe designtaal, echter zonder daarbij zijn eigen karakter te verliezen.
Onze woorden over de
gelekte foto’s gisteren waren nog niet koud of Land Rover begon zelf met de onthulling van de nieuwe Discovery. De SUV is 4,97 meter lang, 2,22 meter breed en 1,846 meter hoog. De wielbasis bedraagt 2,923 meter zodat er voldoende plaats is voor drie zitrijen. Zoals eerder gezegd is het ontwerp samen te vatten als een mix van de
Discovery Sport en enkele typische Discovery-trekjes zoals het hogere dakgedeelte achteraan en de asymmetrische achterklep. Een reservewiel achteraan zoals bij zijn voorgangers hoef je echter niet meer te verwachten.
Niet alleen op visueel vlak heeft de Discovery een totale metamorfose ondergaan, ook onderhuids is er heel wat veranderd. Zo zorgt het veelvuldig gebruik van aluminium voor een gewichtsbesparing van maar liefst 480 kilogram. Verder kunnen toekomstige eigenaars rekenen op zeven zitplaatsen. Heb je echter vooral bagageruimte nodig, dan kan je de twee achterste zetelrijen neerklappen zodat een ruimte van maximaal 2.500 liter vrijkomt. Achterop de wagen even neerzitten kan ook dankzij een uitklapbaar bankje. De Discovery kan zich ook als een echte SUV gedragen met een trekgewicht van 3.500 kilogram en is in staat om waterstromen met een diepte tot 90 centimeter te doorkruisen.
Onder de kap van de nieuwe Discovery komen alleen maar Ingenium motoren. Benzinerijders kunnen rekenen op een gloednieuwe 3.0 liter SI6 met 340 pk. Het prijskaartje voor die versie is echter niet mals en dus zullen heel wat klanten uitkijken naar een alternatief bij de dieselmotoren. Daar maakt het instapmodel gebruik van een TD4 met 180 pk. Een trede hoger staat de SD4 met 240 pk en het gamma wordt afgerond met een TD6 met 258 pk.