In augustus maakte Audi bekend dat het één miljoen exemplaren van de Q5 had gebouwd in hun fabriek in Ingolstadt. De middelgrote SUV was dus een schot in de roos. Aan de opvolger de zware taak om het succes verder te zetten.
De huidige Q5 kwam al in 2008 op de markt, maar deed het ondanks zijn pensioengerechtigde leeftijd ook dit jaar nog uitstekend. Het mag dan ook geen verrassing heten dat Audi met het ontwerp van zijn opvolger op veilig speelt. De nieuwe Q5 is 4,66 meter lang, 1,89 meter breed en 1,66 meter hoog. Daarmee is de SUV in alle richtingen net wat ruimer dan zijn voorganger, al valt het gewicht toch maximaal 90 kilogram lager uit. Vooraan sluiten de lichtunits in navolging van de
Q7 en
Q3 aan bij de grille. Op de flanken zien we dat de lijn die de lichtunits voor en achter verbindt wat sterker geaccentueerd wordt terwijl achteraan de afgeronde vormen plaatsmaken voor net wat scherpere lijnen.
In het interieur doet de Virtual Cockpit van Audi zijn intrede in de Q5. Verder beschikt de SUV over een infotainmentsysteem met een display van 8.3-inch en een WiFi-hotspot voor maximaal acht toestellen. In de optielijst vinden klanten onder meer een geluidsinstallatie van Bang & Olufsen en een Audi tablet die dienst doet als entertainment voor de passagiers achteraan. Via de smartphone interface is het infotainment van de Q5 compatibel met Android Auto en Apple Carplay.
Klanten kunnen bij de lancering kiezen uit één benzineversie, namelijk de 2.0 TFSI met 252 pk. Voor dieselrijders bestaan meteen al meer mogelijkheden. Ofwel opteren ze voor een 2.0 TDI met 150, 163 of 190 pk. Is dat nog niet voldoende vermogen, dan biedt de 3.0 TDI met 286 pk wellicht uitkomst.