Opel haalt doek van Insignia Grand Sport
De eerste generatie Insignia was een schot in de roos voor Opel, maar na acht jaar wordt het echt tijd voor een opvolger. Vandaag haalt het merk alvast het doek van de nieuwe vijfdeurs versie.
Auteur: Stijn | 07-12-2016
De Insignia staat op een geheel nieuw platform dat dankzij het gebruik van lichtgewicht materialen tot 175 kilogram lichter is dan voorheen. De wagen leent overduidelijk heel wat stijlelementen van de Monza Concept uit 2013. De Grand Sport behoudt het coupé-achtige silhouet van zijn voorganger en is zelfs nog wat lager en breder. Bovendien groeit de wielbasis met 9,2 centimeter waardoor de Insignia nog een stuk indrukwekkender oogt. Door de gewijzigde afmetingen en een lagere zitpositie zouden de inzittenden meer beenruimte en voldoende hoofdruimte ter beschikking hebben. De kofferinhoud krimpt evenwel met 40 liter tot 490 liter. Na het neerklappen van de achterbank loopt dat op tot 1.450 liter.
Bepaalde versies van de nieuwe Insignia kunnen al zeker rekenen op een nieuwe 8-traps automaat en vierwielaandrijving met torque vectoring. De beschikbare motoren houdt Opel echter nog even geheim. Over de aanwezige technologische snufjes willen de Duitsers wel al iets kwijt. Zo is de Insignia uitgerust met IntelliLux LED-matrixverlichting, Lane Keep Assist, een head-up display en AGR-gecertificeerde premium stoelen. De nieuwe generatie IntelliLink-systemen en Opel onStar zorgen voor het infotainment en de connectiviteit in de wagen. Ook aan de voetgangersveiligheid bij een aanrijding wordt gedacht want de Insignia beschikt als eerst Opel over een actieve aluminium motorkap.
De Insignia Grand Sport krijgt binnenkort nog het gezelschap van een Sports Tourer, een nieuwe vierdeurs Insignia staat echter niet op het programma. In maart volgt het beursdebuut op het autosalon van Genève.